E-nauczenie, rewolucja czy ewolucja?

19.03.2020 2 minuty na przeczytanie artykułu

Czy wiesz, że prawie każdy, kto korzysta z komputera, ukończył jakiś rodzaj e-learningu? Być może nazywało się to szkoleniem internetowym, nauką online lub szkoleniem komputerowym, ale wszystko to można zaliczyć do kategorii e-learningowej. E-nauczanie to szybko rozwijająca się branża, której początki możemy prześledzić od lat 80. XX wieku, a nawet znacznie wcześniej (w formie kształcenia na odległość i kursów telewizyjnych).

W szerokim ujęciu można do e-learningu zaliczyć wykorzystywanie urządzeń elektronicznych (komputerów, tabletów lub telefonów) do dostarczania odbiorcom treści edukacyjnych lub szkoleniowych.

E-learning oferuje wiele korzyści, których nie zapewniają bardziej tradycyjne opcje szkolenia, takie jak warsztaty lub wykład. Na przykład:

  • może być działaniem asynchronicznym lub synchronicznym: tradycyjnie e-learning jest asynchroniczny, co oznacza, że nie ma z góry określonego czasu na naukę. Każdy może pracować w swoim własnym tempie i nie spieszyć się, aby zrozumieć poszczególne treści. Bardziej synchroniczny e-learning jest obecnie oferowany przez opcje konferencji internetowych lub czatów. Wspaniałą rzeczą w e-learningu jest to, że daje możliwość wyboru dogodnej opcji;
  • ma zasięg globalny: e-learning może być umieszczony na platformie online i łatwo dostępny dla ludzi na całym świecie. Nie ma potrzeby drogich podróży lub spotkań w wielu strefach czasowych. Sprzyja to studiowaniu w innych krajach bez konieczności przeprowadzki i pozwala na korzystanie z doświadczeń uczelni zagranicznych;
  • obejmuje wiele urządzeń, w tym urządzeń mobilnych: kursy online mogą działać na komputerach, a także na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfony i tablety. Oznacza to, że kursy e-learningowe mogą być wykorzystywane w każdym miejscu i w każdej chwili;
  • jest oparty na potrzebach: oprogramowanie do tworzenia e-learningu jest tak łatwe w użyciu, że każdy może stworzyć, opublikować i udostępnić kurs w ciągu kilku godzin, umożliwiając zapewnienie ludziom zasobów i szkoleń, do których mają prawo dostępu, kiedy tego potrzebują;
  • jest bardziej efektywny: dzięki e-learningowi możesz opracować kurs, który można rozsyłać elektronicznie do tysięcy, zamiast organizować osobiście odrębne sesje szkoleniowe i wykładowe;
  • obniża koszty: wszystkie powyższe czynniki prowadzą do oszczędności kosztów dla organizacji, które korzystają z kursów e-learningowych, w celu zastąpienia niektórych tradycyjnych szkoleń prowadzonych przez instruktorów oraz dla odbiorców (np. koszty dojazdów);
  • pozwala na stałą jakość i treść: za pomocą jednego kursu e-learningowego możesz konsekwentnie przekazywać tę samą wiadomość wszystkim uczącym się. Podczas szkolenia stacjonarnego przesłanie, wyposażenie i inne warunki mogą się znacznie różnić w zależności od miejsca, co może mieć wpływ na wyniki kursu.

Mimo wielu zalet, e-nauczanie posiada kilka wad, wśród których jedną z najważniejszych jest brak bezpośredniego kontaktu z innymi osobami uczestniczącymi w procesie edukacji. Odpowiedzią na ten problem jest tzw. blended-learning zwany również mix-learningiem i hybryd-learningiem, który łączy w sobie klasyczną edukację z metodami e-learningowymi.

Czym jest blended-learning? Systemem łączącym klasyczne metody nauczania stacjonarnego z innowacyjnymi sposobami wykorzystywanymi w nauczaniu zdalnym, który znacząco wpływa na wzbogacenie procesu edukacyjnego. Szkolenia mieszane to odpowiedź na społeczną potrzebę ciągłego i nieograniczonego dostępu do informacji i konieczność kształcenia się przez całe życie.

Autor: Łukasz Samborski

___________________________________________________________________________

 

Artykuł pochodzi z Magazynu Akademickiego „Koncept” i został opublikowany w ramach projektu ekonomicznego „Student na rynku”.