Bilet kolejowy wciąż papierowy, choć sprzedaż w Internecie rośnie

27.07.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

Artykuł redakcyjny

Wzrasta sprzedaż biletów kolejowych przez Internet. Z tego rozwiązania skorzystało w minionym roku około 16 milionów osób – przede wszystkim pasażerów PKP Intercity. Niemniej, wciąż najpopularniejszym wyborem pozostaje tradycyjna forma biletu. Wybiera ją aż 56 proc. podróżujących przy zaledwie 5 procentowym udziale biletów kupionych przez Internet.

Jeśli już podróżujący pociągiem decydują się na zakup biletu z wykorzystaniem Internetu to robią to przy podróżach w PKP Intercity. Z zakupu internetowego w tej spółce skorzystało dokładnie 41 proc. pasażerów biorąc pod uwagę wyniki ostatniego półrocza – tak wynika z raportu firmy. To wzrost o 2 pkt. procentowe względem analogicznego okresu w 2016 roku. Bilety internetowe zakupione u tego przewoźnika stanowią 81 proc. wszystkich kupowanych w ten sposób.

Pasażerowie chwalą zakup biletu przez Internet. Podkreślają, że zajmuje to nie więcej niż kilka minut. Można go wydrukować lub zapisać na urządzeniu mobilnym np. telefonie czy tablecie. Samo sprawdzenie biletu kupionego online jest również proste – za pomocą urządzenia wystarczy tylko zeskanować zawarty na ekranie kod – mówi Grzegorz Malczewski, kierownik pociągu PKP Intercity.

I choć zakup biletu przez Internet ma szereg zalet takich jak możliwość uniknięcia kolejek, duża szybkość transakcji czy brak konieczności wychodzenia z domu to wielu Polaków wciąż nie jest przekonanych do tego rozwiązania. Najczęściej wybieramy papierowe bilety – na ten wariant decyduje się aż 56 proc. podróżnych, podczas gdy zaledwie co dwudziesty pasażer wykorzystuje Internet.

Oprócz sprzedaży w Internecie, rośnie popularność biletomatów – według raportu Urzędu Transportu Kolejowego, w ubiegłym roku 6 proc. biletów zakupionych właśnie w tych urządzeniach. Co ciekawe, aż 16 proc. osób zakupiło bilet nawet nie w kasie, lecz u konduktora. Spowodowane jest to faktem, iż na niektórych stacjach, zwłaszcza w niewielkich miejscowościach, nie ma po prostu innej możliwości. W takiej sytuacji, bilet zakupiony w pociągu nie zawiera dodatkowej prowizji.