Zarządzanie zespołem

19.01.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

W ogłoszeniach o pracę na stanowisko lidera czy też kierownika często pojawia się wymaganie odnośnie umiejętności zarządzania zespołem i posiadania doświadczenia w tym obszarze. Dlaczego umiejętność zarządzania zespołem jest tak kluczowa na stanowiskach kierowniczych i co tak właściwie oznacza?

 

Termin zarządzanie zespołem obejmuje szereg czynności, które wykonuje przełożony w stosunku do swoich podwładnych. Należą do nich m.in: budowanie relacji, delegowanie zadań, motywowanie pracowników.

Każdy szef oczekuje, że jego zespół będzie zgrany, efektywny i lojalny wobec niego. Co trzeba zrobić, żeby mieć taki zespół? Odpowiedź jest prosta – być dla niego dobrym szefem, liderem. Nawet najbardziej zgrany i pracowity zespół potrzebuje lidera, który nim pokieruje i zorganizuje jego pracę. Na co należy zwrócić uwagę zarządzając zespołem?

Przede wszystkim kluczowe jest, żeby zarządzający zespołem umiał panować nad własnymi emocjami i szanował swoich podwładnych. Nie należy m.in. publicznie zwracać uwagi członkom zespołu, czy też obmawiać ich z pozostałymi członkami. Warto pamiętać, że nie da się zbudować pozytywnych relacji z zespołem krzycząc na niego i obrażając go. Ważne jest także, żeby zawsze dotrzymywać danej obietnicy. Oszukiwanie zespołu kończy się szybką utratą zaufania do szefa. Jest to też prosta droga do utraty szacunku do niego. Szef kłamca nie będzie w którymś momencie w stanie zmotywować już zespołu, a to odbije się na pewno na osiąganych wynikach. Sprawiedliwe traktowanie podwładnych to także bardzo istotny temat przy zarządzaniu zespołem.

Kierownik powinien ponadto posiadać umiejętność delegowania zadań. Nie jest bowiem w stanie wykonać całej pracy sam. Chcąc nie chcąc musi zaufać swoim podwładnym i unikać ciągłego ich kontrolowania, bo to zdecydowanie demotywuje zespół. Podczas delegowania zadań pracownikom kluczowym jest, żeby były one konkretne i zrozumiałe. Istotne jest także, żeby nie zmieniać co chwilę zdania i decyzji. W przypadku częstych zmian spora część wykonanej przez pracownika pracy „ląduje w koszu”. Jest to strata czasu, a przy tym sytuacja rodząca uzasadnioną frustrację pracowników.

Warto też postawić na otwartą komunikację i dyskusję. Dzięki temu unikamy niedomówień i konfliktów, a także mamy szansę na znalezienie optymalnego rozwiązania problemów. Istotnym jest tutaj jasne określenie zakresu obowiązków każdego z członków zespołu. Unikamy wtedy konfliktów i przerzucania się odpowiedzialnością za źle wykonane lub w ogóle niewykonane zadanie.

Raz na jakiś czas zarządzający zespołem powinien zorganizować spotkanie grupowe i indywidualne podsumowujące pracę swojego zespołu i jego członków. Jest to okazja do zmotywowania pracowników, pokazania sukcesów i ewentualnych miejsc do poprawy. Pracownicy mają wtedy też możliwość wyjaśnienia, co im nie odpowiada, co chcieliby zmienić. Dzięki temu będą mieli poczucie, że są częścią zespołu i mają realny wpływ na to co się w nim dzieje.

Motywować pracownika można także przyznając mu nagrodę, czy też wyróżnienie. W wielu firmach wybiera się pracownika miesiąca czy kwartału. Takie konkursy motywują cały zespół do pracy i rywalizacji o tytuł i nagrodę.

Zarządzanie zespołem nie należy do najłatwiejszych zadań. Trzeba pamiętać o wielu zasadach i cały czas uważnie obserwować atmosferę i relacje panujące w grupie. Niemniej wysiłek włożony w należyte kierowanie ludźmi z całą pewnością zaowocuje dobrym i efektywnym zespołem, dzięki któremu lider będzie odnosił sukcesy zawodowe. Warto więc rozwijać się w tym kierunku.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017