Zakupy przez internet – prawa i obowiązki konsumenta

05.03.2019 1 minuta na przeczytanie artykułu
Akademia Bezpieczeństwa Ekonomiczno-Prawnego

Kupowanie przez Internet różni się od tradycyjnych nie tylko wygodą dokonywania, lecz także szeregiem różnic prawnych. Odróżniają je pewne zalety, jak i zagrożenia, które nie występują przy konwencjonalnych zakupach.

Oczywistym jest, że kupno przedmiotów w Internecie ma swoje atuty i ograniczenia. Zamiast przeglądać towary na półkach można bez problemu zamówić wybrany produkt bez wychodzenia z domu. W związku z tym nie można w pełni zapoznać się z jego specyfiką, przymierzyć czy z każdej strony obejrzeć – możemy polegać jedynie na zamieszczonych fotografiach.

Z uwagi na niniejszą specyfikę sprzedaży internetowej, sklep prowadzący taką działalność jest zobowiązany do szczególnej rzetelności w zakresie poinformowania kupującego o szczegółach transakcji. Musi poinformować kupującego o specyfice produktu, a także preferowanej ścieżce komunikacyjnej. Co więcej, zobowiązany jest także do podania informacji o swojej firmie i wyraźnego wskazania wszystkich kosztów związanych z realizacją zamówienia – włącznie z dostawą.

Ustawodawca zdając sobie sprawę z ograniczeń poznawczych w Internecie pozwolił na zwrócenie przez konsumenta towaru w ciągu 14 dni bez konieczności podawania przyczyny. A jeśli sklep nie poinformuje o przysługującej takiej możliwości, kupujący może oddać towar w ten sposób w ciągu dwunastu miesięcy. Opłacenie kosztów powrotnej wysyłki leży jednak po stronie nabywcy.

Odesłanie następuje na koszt nabywcy i nie obejmuje jednak części dóbr, np. takich, które mają krótką datę ważności bądź zostały wykonane na zamówienie. Warto też pamiętać, że prawo do zwrotu bez podania przyczyn nie obowiązuje w przypadku zakupów nieprzekraczających kwoty w wysokości 50 zł.

Bardzo często sklepy internetowe wymagają zapłaty za towar z góry, zanim dotrze od do odbiorcy. To działanie w pełni dozwolone na które konsument chcący nabyć dany produkt musi się zgodzić. Po złożeniu zamówienia konsument, jeśli jest poinformowany o tym, że należy zapłacić (stąd charakterystyczne sformułowanie „zakładam i płacę”), w istocie jest zobowiązany do uiszczenia opłaty.

Jak widać zatem również konsumenci mogą mieć w związku z kupowaniem w Internecie swoje obowiązki. W przypadku niewywiązania się z wyżej wymienionych zobowiązań, sprzedawcy internetowi mogą natomiast narazić się na wysokie kary grzywny. Należy więc stwierdzić, że Internet nie zwalnia z odpowiedzialności i uczciwości zarówno nabywcy, jak i sklepu, pomimo uwarunkowań odbiegających od konwencjonalnej drogi nabycia dobra.

Współfinansowane ze środków Fundacji PZU

Program dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2018