Czy warto korzystać z usług agencji reklamowej?

03.10.2017 3 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

W realiach dzisiejszego rynku, odpowiednia promocja stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej. Stąd też bierze się popyt pośród przedsiębiorstw na współpracę z agencjami reklamowymi, których z roku na rok przybywa na polskim rynku. Zanim jednak przedsiębiorca zdecyduje się na współpracę z taką agencją, powinien mieć świadomość jak taka współpraca wygląda oraz co wpływa na efektywność kampanii reklamowej.

 

Właściwy produkt od właściwej agencji

Wielu klientów, którzy przychodzą do agencji reklamowej, ma problem ze zdefiniowaniem swoich oczekiwań, czego przyczyną jest zazwyczaj brak wiedzy na temat jej działalności. Często spotykaną pomyłką jest brak rozróżnienia pomiędzy agencją reklamową oraz marketingową. Agencja marketingowa może pomóc przedsiębiorstwu w rozwoju strategii dla nowego produktu – sposobie wprowadzenia na rynek, czy też wybrania kanałów komunikacyjnych. Agencja reklamowa zajmuje się zaś projektowaniem samej kampanii.

Pośród agencji reklamowych istnieją jeszcze inne podziały. Dla przykładu, agencje digitalowe zajmują się m.in. produkcją kampanii w Internecie i projektowaniem banerów reklamowych, podczas gdy agencje eventowe oprawą i przygotowaniem wydarzeń promocyjnych dla firmy. Planując zatem swój budżet reklamowy, należy mieć na uwadze, jakich usług dokładnie oczekujemy.

Detale oraz otwartość we współpracy są kluczem do sukcesu

Agencję reklamową wiąże klauzula poufności dotycząca współpracy z każdym klientem. Zarówno celem agencji, jak i klienta, jest opracowanie skutecznej reklamy oraz strategii jej wdrożenia. Aby to osiągnąć, należy dostarczyć agencji możliwie jak najwięcej informacji dotyczących produktu. Zazwyczaj agencje reklamowe oczekują opisania oczekiwań w formie briefu, czyli podsumowania zlecenia, z uwzględnieniem cech produktu i oczekiwań klienta. Warto zatem podzielić się m.in.:

  • Ideą produktu – dlaczego to właśnie ten produkt jest oferowany?
  • Grupa konsumencka – kto jest odbiorcą produktu?
  • Mocne i słabe strony produktu – co należy podkreślić w komunikacji? Czego nie należy komunikować?
  • Skąd pochodzą klienci – Internet, radio, telewizja, pisma branżowe itp.?

Przed nawiązaniem współpracy z agencją reklamową, warto zatem odpowiedzieć sobie na pytania dotyczące swojego produktu. Mając do dyspozycji taką wiedzę, agencja przygotowuje kampanię, która jest lepiej dopasowana do potrzeb zleceniodawcy.

Agencje reklamowe nie są poddostawcami – to konsultanci z cenną wiedzą

Często przytaczanym argumentem przeciwko agencjom reklamowym, jest wysoki koszt takiej współpracy. Warto jednak mieć świadomość, co tak naprawdę się kupuje w ramach kontraktu z takim partnerem.

Agencje reklamowe wnoszą doświadczenie w poruszaniu się w świecie mediów, którego przedsiębiorstwo zazwyczaj nie posiada. Zadaniem takiej agencji reklamowej jest nie tylko zaprojektować samą reklamę w formie banera, filmu promocyjnego, czy też większej kampanii, ale przede wszystkim zidentyfikować potrzeby swojego klienta, zrozumieć rynek, w którym się obraca, a także poznać mocne i słabe strony jego produktu na tle konkurencji. Agencja reklamowa wciela się zatem nie tylko w rolę samego wykonawcy kampanii reklamowej – to także jednostka analizująca firmę na wielu płaszczyznach działalności.

Agencja reklamowa generuje dodatkowe koszty

Chociaż reklama z właściwym przekazem i dobrze zidentyfikowaną grupą docelową potrafi znacznie wpłynąć na wyniki przedsiębiorstwa, współpraca z agencją to dodatkowe koszty dla firmy. Podjęcie decyzji dotyczącej zlecenia produkcji kampanii reklamowej musi zatem podlegać szczegółowej analizie budżetu przedsiębiorstwa.

Aby uniknąć problemów z oceną efektywności, cele kampanii muszą być określone na początku współpracy

Problemem związanym z działalnością agencji reklamowych jest trudność z określeniem wskaźników określających efektywność ich działalności. W branży reklamowej używa się tzw. KPI (Key Performance Indicators), czyli mierników osiągania zakładanych celów.

Przedsiębiorstwo, które decyduje się na współpracę z agencją reklamową, powinno ustalić takie wskaźniki, które będą określały kryterium oceny kampanii. Dla niektórych kampanii może być to bezpośrednie przełożenie na wzrost sprzedaży, zaś dla innych (np. kampanii wizerunkowych) będzie to np. zasięg w social media.

Źródła:

http://smallbusiness.chron.com/advantages-using-advertising-agency-3596.html

http://engage.scribblelive.com/Article/989074-Top-9-Tips-for-Finding-and-Working-with-an-Advertising-Agency

https://www.thebalance.com/how-does-an-advertising-agency-work-38447

Kajetan Wyrzykowski – absolwent kierunku Management oraz student e-biznesu w Szkole Głównej Handlowej. Studiował również na Universidade Catolica de Lisboa oraz Smith Business School. Doświadczenie zawodowe zdobywał w agencjach PR oraz reklamowych. Współpracował z klientami m.in. z branż logistycznej, motoryzacyjnej oraz transportowej. Związany również z działalnością kulturalną jako recenzent filmowy.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017