Wady i zalety szukania pracy przez Internet

03.12.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu
Akademia Bezpieczeństwa Ekonomiczno-Prawnego

Popularność i dostępność Internetu w Polsce od lat nieprzerwanie wzrasta. Nic zatem dziwnego, że jest on wykorzystywany nie tylko do rozrywki, lecz również celów zawodowych. Jakie są zalety i wady szukania pracy za pośrednictwem tego medium?

 

Zalety:

 

Szybkość

Z tym pojęciem wiąże się możliwość szybkiego wyszukiwania nowych ofert, które pojawiają się praktycznie przez całą dobę. Nie trzeba więc czekać już na kolejne wydanie gazety czy wypatrywać wywieszanych ogłoszeń. Co więcej, oferty wyszukiwać można zarówno za pośrednictwem komputera jak i urządzeń mobilnych. Dzięki temu każdy zainteresowany może sprawdzać nowe ogłoszenia w najbardziej dogodnym dla siebie momencie.

Liczba ofert

Nie wszyscy pracodawcy są zainteresowani korzystaniem z usług Powiatowych Urzędów Pracy. W tym kontekście zaletą Internetu jest duża liczba ofert z rozmaitych branż. Co więcej, dzięki zamieszczanym wymaganiom zainteresowany może od razy porównać swoje kompetencje z oczekiwaniami pracodawcy. Gdy będą one zgodne, warto wysłać swoje CV nawet jeśli posiadane wykształcenie nieco odbiega od specyfiki zawodu. W wielu sytuacjach pracodawcy bardziej cenią elastyczność i chęć nauki niż spełnienie formalnych kryteriów.

Wstępna weryfikowalność

Internet to olbrzymia baza wymiany informacji. Dzięki temu możemy wstępnie zweryfikować wiarygodność danej oferty – poprzez wyszukanie informacji o przedsiębiorstwie czy też sprawdzeniu danych zawartych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Należy pamiętać, że nie zawsze przy użyciu tej metody zgromadzimy całą niezbędną wiedzę, niemniej nie warto lekceważyć np. licznych doniesień medialnych pojawiających się na temat potencjalnego przyszłego pracodawcy.

Globalna skala

W Internecie można znaleźć w łatwy sposób ogłoszenia spoza swojego regionu zamieszkania bez wychodzenia z domu. Znacznie upraszcza to mobilność zawodową, a także może okazać się furtką do międzynarodowej kariery. Co więcej, z wykorzystaniem Internetu można uzgodnić z potencjalnym pracodawcą termin rozmowy kwalifikacyjnej czy wstępne warunki umowy.

Wady:

 

Ograniczony zasób dostępnych informacji

Niestety nie wypracowano żadnej jednolitej struktury ogłoszeń internetowych. W związku z tym wiele z nich zawiera dość mało szczegółów o wykonywanej pracy i zakresie obowiązków, zazwyczaj brak też jakichkolwiek informacji o wynagrodzeniu.

Duża liczba chętnych

Niestety łatwość szukania pracy przez Internet wiąże się z dużą liczbą potencjalnych zainteresowanych. Przez to najlepsze oferty bardzo szybko tracą swą aktualność, co może powodować frustrację, a także znacznie wydłużyć czas poszukiwań. Szybka utrata ważności ogłoszeń skłania do podejmowania instynktownych nieprzemyślanych kroków, a co za tym idzie utrudnia podjęcie najbardziej racjonalnej i najkorzystniejszej decyzji.

Chaos informacyjny

Na rynku jest wiele serwisów specjalizujących się w zamieszczaniu ogłoszeń. Co więcej, na wielu z nich zamieszczone ogłoszenia się dublują lub choć wydają się pozornie identyczne, zawierają sprzeczne informacje. Prowadzi to do chaosu informacyjnego, który może skutecznie zniechęcić zainteresowane osoby, zwłaszcza gdy obsługa komputera sprawia im trudności.

Brak personalizacji

Informacje zamieszczane w ogłoszeniach są często lakoniczne, a co więcej można je różnorako interpretować. Oferta pozornie niepasująca do naszych oczekiwań lub zdolności może w rzeczywistości okazać się idealna. Niestety brak bezpośredniej komunikacji niekiedy prowadzi do szeregu nieporozumień, które potem działają demobilizująco podczas dalszych poszukiwań.

Współfinansowane ze środków Fundacji PZU

Program dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2018