UOKiK rusza z nową stroną pomagającą w rozstrzyganiu sporów

01.08.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

Artykuł redakcyjny

Czujesz się oszukanym konsumentem i nie wiesz jak rozwiązać swój problem? Boisz się pójść do sądu? UOKiK rusza z nową stroną mającą za zadanie wspomagać rozwiązywanie sporów na drodze pozasądowej.

www.polubowne.uokik.gov.pl – to adres strony internetowej, która informuje o tym, jak możesz rozwiązać spór z przedsiębiorcą poza sądem. Znajdziesz na niej odpowiedzi na najczęstsze pytania, np. kiedy możesz skorzystać z takiej drogi, ile trwa takie postępowanie, jak ono przebiega. Na stronie znajduje się również wyszukiwarkę podmiotów, które pomogą ci rozwiązać spór.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów

10 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Oznacza to, że jeżeli sprzedawca odrzucił reklamację konsumenta, albo zmienił twoje żądanie, to możesz rozwiązać spór pozasądowo, składając wniosek do wyspecjalizowanego podmiotu. Ich dane znajdują się w rejestrze na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W tej chwili wpisanych jest tam 6 podmiotów: Związek Banków Polskich Bankowy Arbitraż Konsumencki – sprawy z zakresu usług finansowych, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej – usługi telekomunikacyjne i pocztowe, Rzecznik Finansowy – podmioty rynku finansowego, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie – spory pomiędzy konsumentami a liniami lotniczymi, Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego – spory między pasażerami a przewoźnikami kolejowymi oraz inspektorzy Inspekcji Handlowej. Spór można rozwiązać, zwracając się do Inspekcji Handlowej, w sprawach z zakresu m.in. umów sprzedaży, turystycznych, deweloperskich, remontowych.

Punkt kontaktowy dla konsumentów

W UOKiK działa punkt kontaktowy udzielający pomocy konsumentom i przedsiębiorcom w sprawach dotyczących pozasądowego rozwiązywania sporów. Konsumenci najczęściej zadają pytania z dziedziny: sprzedaży konsumenckiej (zakup ubrań, sprzętu elektronicznego) – w których właściwa jest Inspekcja Handlowa oraz linii lotniczych, gier online, a także telefonii komórkowych.

Rozporządzenia dla Inspekcji Handlowej

Prezes Rady Ministrów podpisała rozporządzenia regulujące pracę Inspekcji Handlowej w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów. Rozporządzenia określają m.in.:

  • treść wniosku, który składa konsument, gdy chce rozwiązać sprawę polubownie przy pomocy Inspekcji Handlowej;
  • rodzaj dokumentów, które konsument musi dołączyć;
  • sposób składania wniosków – można to zrobić zwykłą pocztą i elektronicznie;
  • termin na wyrażenie zgody na propozycję rozwiązania sporu, który wynosi minimum 10 dni.