Szukasz współpracownika? Tych błędów unikaj!

31.07.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu

Tworzysz ogłoszenie rekrutacyjne? Szukasz współpracowników do projektu? Chcesz zaangażować wolontariuszy? Rekrutacja jest zadaniem niezwykle wymagającym dla osób, które ją organizują i bardzo łatwo jest popełnić błąd, który może zniechęcić kandydatów, zepsuć opinię organizacji, ale również – przyjąć zupełnie nieodpowiednie osoby.

Rekrutacja to proces, który sporo wymaga od kandydata. Firmy oczekują, że list motywacyjny zostanie napisany specjalnie dla danego stanowiska a kandydat będzie w stanie popisać się wspaniałą znajomością firmy i jej projektów. Nie trzeba być profesjonalnym rekruterem, żeby czasem stanąć przed koniecznością znalezienia się po drugiej stronie barykady czyli po tej, kiedy trzeba znaleźć właściwego pracownika czy współpracownika. Jak się w tym odnaleźć jeśli nie ma się wiedzy i kierunkowego wykształcenia a mimo to należy w krótkim czasie znaleźć właściwe osoby?

Empatia

Banalna sprawa, ale to właśnie próba postawienia się po tej drugiej stronie jest w stanie rozwiązać znaczną część potencjalnych problemów. Zastanów się czego ty oczekiwałbyś jako kandydat – jakie informacje byłyby potrzebne i w jakim procesie rekrutacji chciałbyś wziąć udział.

Opisz projekt i zadania

Jasny opis projektu albo zadań, do których poszukujesz współpracownika, pozwoli oszczędzić czas obu stronom, ponieważ kandydaci od razu będą wiedzieli czy takie obowiązki są dla nich interesujące, a ty nie stracisz czasu na spotkania z osobami, które i tak zrezygnują.

Zasady rekrutacji

Powinny być jasne i klarowna dla wszystkich. Do podstawowych pytań, na które powinno odpowiadać ogłoszenie rekrutacyjne należą;

  • jakie dokumenty należy przesyłać podczas rekrutacji – czy wystarczy samo CV, czy też konieczny jest list motywacyjny albo referencje,
  • do kiedy trwa rekrutacja,
  • w jaki sposób można przesłać swoją aplikację.

Bardzo pozytywnie odbierane przez kandydatów jest również podanie w ogłoszeniu rekrutacyjnym terminu, w którym firma/organizacja skontaktuje się z wybranymi osobami – dzięki temu po upływie tego terminu wiadomo, że nie warto już czekać na wyniki tej rekrutacji. Jeszcze lepszym pomysłem, choć wymagającym więcej zaangażowania od rekrutujących, jest kontakt ze wszystkimi osobami biorącymi udział w rekrutacji – wystarczy zwykłe wysłanie gotowego maila z podziękowaniem za udział w rekrutacji i informacją, że rekrutacja już się zakończyła. W przypadku osób, które dotarły do etapu rozmowy rekrutacyjnej, coraz częściej praktykowaną i bardzo pozytywną praktyką, jest kontakt z informacją zwrotną na temat przebiegu rekrutacji i ewentualnych niedociągnięć kandydata. Jest to niezwykle cenna wiedza dla osoby, która szuka pracy, a udział w takiej przemyślanej rekrutacji staje się dla niej wartościowy.

Brak przygotowania do rozmowy

Właśnie rozpoczęła się rozmowa kwalifikacyjna, a rekruter wpadł wyglądając jakby dopiero się obudził i w dodatku nie wie jak kandydat się nazywa – to jedn z gorszych koszmarów kandydatów. Należy pamiętać o wzajemnym szacunku, jeśli wymagamy od kandydatów eleganckiej garderoby i wiedzy o firmie, należy zrewanżować im się tym samym.

Nadmiernie rozbudowane zadania rekrutacyjne

Zadanie to bardzo przydatny element rekrutacji – kandydatowi pozwala poznać realne wyzwania, w którymi przyjdzie mu się zmierzyć na tym stanowisku, a rekruter może choć trochę poznać styl pracy kandydata. Wiele firm jednak zdecydowanie przesadza ze złożonością zadań rekrutacyjnych zobowiązując kandydatów do przygotowywania skomplikowanych analiz czy strategii. Dla wielu osób jest to jasny sygnał, że należy zrezygnować z udziału w rekrutacji a firma może stracić świetnych pracowników.

Jasno określ korzyści

W zależności od rekrutacji, mogą to być bardzo różne rzeczy – od możliwości współpracy przy międzynarodowym projekcie, po prywatną opiekę medyczną. Pamiętaj jednak, żeby był to opis pozytywów skierowany bezpośrednio do grupy, do której chcesz dotrzeć. Inne bonusy będą interesujące dla studentów, a inne dla kadry menadżerskiej. Lepiej uważać na takie hasła jak: pyszna kawa czy fajny zespół, ponieważ często budzą sarkastyczną wesołość wśród kandydatów.