Rozmowa kwalifikacyjna – jakich błędów unikać?

18.12.2017 3 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Wszystko przygotowane, jesteś na miejscu, zaraz zacznie się rozmowa kwalifikacyjna. To czas, w trakcie którego możesz zaprezentować swoje mocne strony, ale także poznać swojego przyszłego pracodawcę. Jakich błędów unikać, żeby ta rozmowa nie zakończyła się katastrofą?

Podczas rozmowy kwalifikacyjnej duże znaczenie ma pierwsze wrażenie. Na Twoje wymarzone stanowisko prawdopodobnie aplikuje wielu kandydatów, a rekruter ma jeszcze kilka rekrutacji do przeprowadzenia i nie może na tę jedną poświęcić zbyt wiele czasu. W firmach, w których nie ma osobnych działów albo osób zajmujących się rekrutacją, poszukiwaniem nowych pracowników zajmują się najczęściej szefowie działów lub prezesi firm. Również Ci z pewnością nie dysponują nadmiarem czasu i spotykają się z kandydatami w chwilach pomiędzy codziennymi obowiązkami. Zadaniem kandydata jest więc jak najlepsze wykorzystanie swoich pięciu minut.

Niewłaściwy ubiór

Jednym z pierwszych błędów, które mogą bardzo dotkliwie popsuć pierwsze wrażenie, jest niedopasowanie ubioru do okoliczności. Stare trampki nie wypadną korzystnie w firmie, gdzie wszyscy noszą garsonki i garnitury. Podobnie fatalne wrażenie zrobi krótka spódniczka czy krótkie spodenki.

W większości sytuacji lepiej również unikać zbyt mocnych i krzykliwych kolorów, pozostając w bezpiecznej gamie czerni i bieli z dodatkiem szarości, niebieskiego czy beżu.

Mówiąc o ubiorze warto również wspomnieć o ogólnym wrażeniu wizualnym, na jakie składają się również schludnie ułożone i zadbane włosy czy paznokcie. Podczas pierwszego kontaktu liczą się szczegóły, więc warto je wziąć pod uwagę.

Brak znajomości firmy

“Czy wie pan/pani czym zajmuje się nasza firma?” – jeśli na tak ogólne pytanie nie będziesz w stanie odpowiedzieć, w wielu przypadkach może to oznaczać, że ta rozmowa nie zakończy się sukcesem. Niektóre firmy robią testy ze znajomości ich historii, produktów, czy konkurencji, warto więc przed rozmową uważnie prześledzić ich stronę internetową i zapoznać się z jej specyfiką. Dobrze jest również przypomnieć sobie specyfikę stanowiska, na które się aplikuje. W przypadku pytania: “Czym chce się pan/pani u nas zajmować?” będziesz mógł na nie bez problemu odpowiedzieć.

Spóźnienie na rozmowę

Jest to błąd niezwykle poważny, który położy cień na relację rekruter-kandydat. Może się nawet okazać, że do rozmowy nie dojdzie. W tej sytuacji rekruter zwyczajnie powie, że skoro się spóźniłeś, to rozmowa nie dojdzie do skutku. Gdyby jednak rozmowa miała miejsce przygotuj się na niemiły początek. W dodatku trudno będzie Ci się dobrze zaprezentować, gdyż czas rozmowy będzie krótszy. W efekcie nie będziesz mieć możliwości przedstawienia swojego doświadczenia i umiejętności w pełni. Nie spóźnij się zatem na rozmowę kwalifikacyjną! Pamiętaj jednak, żeby nie przyjść zdecydowanie za wcześnie. To również nie jest mile widziane. Po prostu bądź punktualny.

Krytykowanie byłego pracodawcy

“W mojej poprzedniej firmie to było….”, “Mój poprzedni szef to był…”, “Najgorsze było to, że…” Krytykowanie byłych pracodawców i opowiadanie nadmiernej ilości szczegółowych historii o byłej pracy to wielki nietakt podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Dlaczego?

Po pierwsze, już na początku pokazujesz siebie jako osobę narzekającą, niezadowoloną i marudną. Nie jest to dobry start w nowym środowisku. Po drugie, cokolwiek się wydarzyło w poprzedniej pracy, jest to temat między Tobą i byłym zespołem czy szefem. Nie będzie to interesować osób, z którymi się spotykasz. Oni chcą się przecież poznać Ciebie, a nie humory Twojego byłego szefa. Narzekając na niego, marnujesz czas. Po trzecie, nikt nie lubi, kiedy jego sekrety trafiają w niewłaściwe miejsce. Trudno się dziwić, że w takiej sytuacji przedstawiciele firmy, do której aplikujesz, zaczną się zastanawiać, czy o nich też będziesz opowiadać takie historie wszystkim, którzy będą (albo nie będą) chcieli ich słuchać. Być może mimo kwalifikacji właśnie z tego powodu nie będą chcieli Cię zatrudnić. Pamiętaj o budowie zaufania do swojej osoby już od pierwszych chwil.

W firmach zdarzają się różne sytuacje. Naturalnym jest, że pojawiają się nieporozumienia, problemy, a nawet poważne kłótnie. Jeśli jednak nie pracujesz już w danym miejscu, zostaw to za sobą. Jeśli ktoś zapyta, jaki jest powód odejścia, bądź powściągliwy. Taktowne zachowanie zaprocentuje.

Niepoprawna komunikacja

Rekruterzy będą mieli do ciebie kilka pytań, a czas na rozmowę zazwyczaj jest bardzo ograniczony. Musisz wziąć to pod uwagę podczas opowiadania o swoich umiejętnościach czy dotychczasowych doświadczeniach. Jeśli na jedno krótkie pytanie będziesz odpowiadać przez 20 minut, może się okazać, że właśnie zakończył się czas przeznaczony na całą rozmowę. Oczywiście zbyt lakoniczną odpowiedzią nie przedstawisz swoich atutów. Syntetyzowanie myśli jest ważną umiejętnością. Na pytania rekrutera odpowiadaj precyzyjnie.

Nie opowiadaj zatem szczegółowo wszystkich projektów, którymi się wcześniej zajmowałeś. Nakreśl ich ogólną tematykę i wskaż te, które okazały się Twoim największym sukcesem lub korespondują ze stanowiskiem, o które się ubiegasz. Jeśli pracodawca oczekuje konkretnego doświadczenia, wskaż je. W przeciwnym wypadku zamiast zanudzić go drobiazgami na temat przebiegu Twojej kariery zawodowej, lepiej będzie, jeśli pozwolisz, żeby to przedstawiciele firmy zadawali pytania.

Brak chęci do pracy

Przed rozmową warto zadać sobie pytanie, czy chcesz pracować w tej firmie, a jeśli tak, to dlaczego. Takie pytania mogą też zadać rekruterzy, ale warto zrobić to również na własny użytek i zawczasu znać odpowiedź. Jeśli uznasz, że jednak nie jest to firma dla Ciebie, to lepiej odwołaj rozmowę i nie trać czasu swojego i potencjalnego pracodawcy. Jeśli jednak chcesz tam pracować, Twoje zachowanie i postawa podczas rozmowy powinna o tym świadczyć. Osoby znudzone, niezadowolone, obojętne czy aroganckie mogą przekreślić swoje szanse mimo posiadania świetnych kompetencji.