Rodzaje praw autorskich – własność przemysłowa

15.01.2019 2 minuty na przeczytanie artykułu
Akademia Bezpieczeństwa Ekonomiczno-Prawnego

Mówi się, że czas to pieniądz, ale w biznesie i produkcji wiedza to również klucz do skutecznego i szybkiego pomnażania majątku. Nie bez powodu firmy tak bardzo strzegą posiadanych rozwiązań i co chwilę słyszymy o kolejnym procesie, który firma X wytoczyła firmie Y uznając, że ta złamała prawo. Czym jest więc własność przemysłowa?

Do praw własności przemysłowej zaliczamy regulacje mające swoje zastosowania m.in. w handlu, produkcji czy rolnictwie. Dotyczą one głównie pomysłów i rozwiązań związanych z wprowadzaniem nowych produktów, zmianą ich wyglądu czy funkcjonowania. Trudno zaprzeczyć stwierdzeniu, że od dobrego pomysłu czy projektu, bardzo często zależy sukces danej firmy. Firma, która pierwsza wprowadzi na rynek nowy produkt, wzór albo nowe, dobrze funkcjonujące rozwiązania technologiczne spełniające oczekiwania użytkowników, bardzo często automatycznie staje się liderem w danej dziedzinie. Kolejni, którzy próbują zaproponować klientom podobne technologie albo wzory, zazwyczaj nie tylko nie wyprzedzają konkurencji, ale również spotykają się ze sceptycyzmem klientów. Skoro pomysł może oznaczać sukces, co może chronić prawo własności przemysłowej?

Wynalazki – aby uznać, że dany patent jest wynalazkiem musi to być rozwiązanie nowe (nieznane do tej pory w nauce czy wśród wykorzystywanych technologii) i co ważne – nie może być to jedynie rozwiązanie czysto teoretyczne, które nie przekłada się na realne zyski. W tym rozumieniu wynalazek powinien móc nadawać się do wykorzystania przemysłowego.

Wzory użytkowe – nie od dziś wiadomo, że pomysł jest początkiem sukcesu. W wielu dziedzinach takich jak choćby produkcja sprzętu AGD czy elektroniki użytkowej, nie wystarczy tylko fakt, że dany produkt świetnie działa, jest trwały i może znacznie ułatwić nam codzienne funkcjonowanie. Dla wielu osób równe znaczenie na wygląd owego produktu. Firmy prześcigają się więc w wymyślaniu i oferowaniu klientom coraz ciekawszych, nowocześniejszych czy bardziej ekstrawaganckich wzorów rozmaitych urządzeń i produktów. W ramach wzorów użytkowych ochronie podlega m.in. kształt czy sposób budowy danego przedmiotu. Warto zaznaczyć, że podlegający takiej ochronie wzór musi być przede wszystkim nowy (niespotykany wcześniej) i dotyczyć przedmiotu o trwałej postaci (nie mogą to być np. substancje).

Wzory przemysłowe – ochronie podlegają zarówno całe produkty, jak i ich części albo elementy, które zostały zmienione. Mowa tu choćby o zmianie kształtu, koloru czy materiałów użytych do produkcji. Ochronie podlegają zmiany, które sprawiają, że produkt jest oryginalny a wprowadzona ingerencja nadaje się powielania na skalę przemysłową.

Znaki towarowe – logotyp, rysunek, oryginalny sposób przedstawienia nazwy. Jedne towary kojarzą nam się dobrze i chętnie do nich wracamy, z kolei do nieznanych produktów wiele osób podchodzi ze znacznym sceptycyzmem. Firmy czy produkty funkcjonujące na rynku od wielu lat, są w stanie przyciągać klientów samym logotypem, dlatego tak ważny jest nie tylko pomysł na znak towarowy, ale również odpowiednie jego wypromowanie i zbudowanie zaufania wśród klientów. Warto zwrócić więc uwagę na elementy podlegające ochronie takie jak forma przestrzenna czy dobór kolorów.

Oznaczenia geograficzne – wino z Francji, szynka z Włoch a może szwajcarskie zegarki? Produkty niektórych krajów czy regionów cieszą się często znaczną popularnością wśród konsumentów. Właśnie dlatego producenci przykładają tak dużą wagę do tego, by wyeksponować miejsce powstania produktu.

 

Kamil Wiśniowski

Współfinansowane ze środków Fundacji PZU

Program dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2018