Co powinni robić młodzi przedsiębiorcy?

23.12.2017 2 minuty na przeczytanie artykułu
Projekt edukacji ekonomicznej

pixabay.com

Chciałbyś rozpocząć swój pierwszy biznes, ale nie wiesz na co zwracać szczególną uwagę? Jesteś młodym przedsiębiorcą znającym rozwiązania prawne, ale jeszcze brak Ci doświadczenia? Pamiętaj o kilku uniwersalnych radach dotyczących zarówno działalności biznesowej, jak i w ogóle aktywności w sferze publicznej.

  1. Nie bać się urzędów

Często urzędy są uważane za zmorę przedsiębiorców i przyczynę ich klęski. Są opisywane jako niedostępne, nakładające niezrozumiałe obowiązki czy pełne zbędnych formalności. W większości to mit – dzisiejsze urzędy dynamicznie zmieniają się na korzyść obywateli – mają rozbudowane działy informacyjne i wciąż rozwijające się usługi internetowe. Nie ma powodu, aby być z góry uprzedzonym do działalności tych instytucji, nawet pomimo nieprzychylnych opinii.

  1. Obserwować rynek

Nawet perfekcyjny pomysł nie może się udać, jeśli przed jego realizacją nie poznamy otaczającego nas rynku. Warto pamiętać, że nie tworzy go wyłącznie potencjalna konkurencja, lecz również dostępny rynek zbytu – nasi odbiorcy, a także niezbędne do działalności zasoby, w które wyposażą nas dostawcy. Dopiero z wiedzą o tych elementach warto podjąć określone działania.

  1. Rozwijać siebie

Niezależnie od tego, czy przedsiębiorstwo odnosi sukces czy znajduje się w kryzysie, należy nieustannie dbać o własny rozwój i poszerzać swoje kompetencje. Otworzy to przed firmą nowe możliwości rozwoju – np. poprzez wdrożenie w niej zagranicznych standardów, które poznaliśmy podczas któregoś ze szkoleń bądź wizyty studyjnej. W razie niepowodzenia biznesowego, ciągłe rozwijanie siebie pozwoli nam w przyszłości np. na zmianę branży na bardziej perspektywiczną.

  1. Śledzić prawo

Obserwacja zmian w prawie dotyczących naszej branży to jeden z fundamentów dobrego działania przedsiębiorstwa. Jest to konieczne, nie tylko po to, by działać legalnie, lecz również dlatego, by móc korzystać z pomocy oferowanej przez państwo lub samorządy, np. w ramach specjalnych stref ekonomicznych.

  1. Nie bać się niepowodzeń

Większość osób odnoszących sukces uczy się na swoich błędach. Warto pamiętać, by nie zrażać się pierwszymi niepowodzeniami – są one nieodłączną częścią wolnorynkowej gospodarki. Nie można traktować ich jako osobiste porażki, lecz jako etap na drodze do końcowego sukcesu. Dzięki temu można lepiej poznać siebie i swoje reakcje w sytuacji kryzysowej, a także przygotować się na potencjalne problemy w przyszłości.

  1. Dbać o kontakty międzyludzkie

Aby rozwijać swoje przedsiębiorstwo, należy pamiętać nie tylko o rozwiązaniach formalnych, lecz również o dobrej atmosferze wśród pracowników i umożliwieniu wymiany myśli dotyczących dalszego rozwoju firmy. Nawiązywanie kontaktów międzyludzkich i dbanie o wysokie morale zatrudnionych osób poszerzy możliwości i zwiększy efektywność zespołu, a co za tym idzie poprawi naszą pozycję rynkową.

7. Dokonywać rozsądnych inwestycji

Aby biznes dobrze funkcjonował, konieczne jest regularne zasilanie go pieniędzmi. W przeciwnym razie istnieje obawa, że konkurencja wdrażająca najnowsze rozwiązania technologiczne po prostu wyprzedzi niedoinwestowane przedsiębiorstwo. Z drugiej strony należy pamiętać o umiarze – przeinwestowanie może zaburzyć równowagę budżetową firmy i spowodować straty.

8. Reklama dźwignią handlu

Nawet najlepszy biznes nie odniesie sukcesu, jeśli potencjalni klienci nie będą wiedzieli o jego istnieniu. Potrzebny jest zatem plan, jak dotrzeć do swoich odbiorców. Metody mogą być różne w zależności od branży – reklamy w prasie, billboardy czy marketing internetowy. Trzeba jednak pamiętać, że reklama nie zastąpi jakości samego oferowanego produktu. Konstruując budżet reklamowy, należy kontrolować jego rozmiar tak, aby nie nastąpił przerost formy nad treścią.