Praca: jak wyglądają scenariusze przyszłości? Cz. V Through the glass door

20.10.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Prywatność to dla wielu osób niemal archaizm – pokazujemy nasze życie, pasje, zawartość talerza. Lubimy się chwalić tym, jak wygląda nasza codzienność zupełnie zapominając o tym, że to miewa również negatywne skutki. Ale to nie wszystko – transparentność, przejrzystość, jawność – to słowa-klucze również w biznesie.

 

Wyobraź sobie, że zaczynasz pracę w nowej firmie – od razu masz pełną jasność sytuacji – twoja ścieżka kariery może wyglądać tak, a nie inaczej; zarobki w pierwszym okresie będą na poziomie X, po przepracowaniu określonego czasu wzrosną o Y. Premie są przyznawane na zasadach opisanych w miejscu Z. Proste? Zdecydowanie tak! Działające pozytywnie na pracownika? Tym bardziej!

Warto przyjrzeć się temu w jaki sposób komunikuje się ze swoimi klientami popularna IKEA – dokładnie pokazuje w jaki sposób pozyskuje towary, jacy dostawcy są odpowiedzialni za poszczególne elementy mebli, z jakich materiałów są zrobione etc. Pełna przejrzystość wpływa na pozytywny odbiór u klientów i sukcesy sprzedażowe.

Innym przykładem są sklepy spożywcze, które w ostatnim czasie prześcigają się w informowaniu klientów o dostawcach, walorach zdrowotnych produktów i ich pozytywnym wpływie na organizm. Choć być może nie wszystkiemu należy bezkrytycznie wierzyć, to jednak – znów jest to bardzo pozytywne zagranie komunikacyjne, które wzbudza zaufanie klientów.

Jak czytamy w raporcie: “Praca: scenariusze przyszłości”: “Przykładem może być tu chociażby kampania prowadzona przez McDonald’s pod hasłem „Nasze jedzenie. Twoje pytania” w Australii, USA i Europie (w tym również w Polsce). Firma, która od dawna zmagała się niepochlebnymi komentarzami i zarzutami pod adresem swoich produktów, zaprosiła klientów do zadawania jej przez media społecznościowe pytań, na które odpowiadali pracownicy firmy, wypuściła serię filmów informujących, w jaki sposób przygotowywane są ich dania, zaprosiła wybranych do swojej kuchni i zaczęła jasno komunikować, skąd pochodzą używane przez nich składniki. Według danych firmy kampania odniosła sukces – klienci, mimo, że wciąż nie są przekonani, że to McDonald’s serwuje zdrowe jedzenie, mają przynajmniej poczucie, że wiedzą więcej i dokonują bardziej świadomego wyboru.”

Jak na łamach raportu komentuje Jakub Górnicki, Członek Zarządu Fundacji ePaństwo: “Transparentność działania władzy to jeden z kluczowych elementów społeczeństwa informacyjnego i obywatelskiego. Bez informacji nie rozwinie się to obywatelskie, gdyż zaangażowanie bierze się z wiedzy – tylko wtedy jest konstruktywne. Informacja jest narzędziem transparentności i ma jeden cel. Zwiększyć zrozumienie decyzji podejmowanych przez rządy. Niewiedza rodzi domysły i niepotrzebne teorie. A także niechęć. Taką zwykłą, ludzką niechęć do władzy – kiedy sobie coś dopowiadamy. Mając informację, na temat tego, ile osób jest potrzebnych do wydania decyzji o zainstalowaniu nowej lampy na osiedlowej ulicy, zachowujemy się inaczej.”

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017