Portfolio – przepustka do twojej kariery!

21.12.2017 2 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Portfolio to nie tylko teczka z rysunkami artysty czy zdjęciami fotografa. Próbki prac są ważnym elementem rekrutacji w wielu branżach. Kto powinien tworzyć swoje portfolio i jak się do tego zabrać?

Portfolio to zebrane w jednym miejscu próbki prac kandydata. Może to być teczka lub album papierowy, ale coraz częściej spotykamy się z portfolio umieszczonym na stronie internetowej. Oprócz niego osoba publikuje  najczęściej swoją krótką biografię, informacje o wykształceniu, zdobytych nagrodach oraz dane kontaktowe, dzięki którym z twórcą mogą szybko skontaktować się osoby zainteresowane współpracą. Coraz częściej spotykane jest także portfolio w mediach społecznościowych, np. strona na FB poświęcona pracom lub działalności danej osoby.

W jakich branżach warto budować i prezentować swoje portfolio?

Oto kilka branż, w których tworzenie zestawienia własnych prac jest niemal obowiązkowe:

  • Fotografia – w tej dziedzinie baza wcześniejszych projektów jest absolutnie konieczna przy poszukiwaniu nowych zleceń. Jeśli szukasz klientów, którzy o fotografii nie mają pojęcia, a po prostu chcą mieć ładne zdjęcia, koniecznie musisz ich przekonać, że potrafisz takie robić! Dotyczy to np. fotografii ślubnej czy portretowej. Jeśli oferujesz różnorodne usługi, warto pokazać potencjalnemu klientowi próbkę każdej z interesujących go opcji. Pamiętaj, by chwalić się jedynie najlepszymi pracami.
  • Architektura i wystrój wnętrz – wspaniały dom, ogromny biurowiec, nowoczesne mieszkanie a może lekka przebudowa pokoju? Bez względu na to jakie projekty przygotowujesz, Twoi potencjalni klienci niemal na pewno będą zainteresowani przejrzeniem Twoich dotychczasowych prac. Podczas rozmów z nimi warto również pokazać przykłady niektórych realizacji by mogli się nimi zainspirować! Jeśli jestem początkującym dekoratorem, pochwal się swoimi pomysłami i projektami wykonanymi niekomercyjnie.
  • Moda – jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w świecie mody, każda sesja i każdy projekt ma znaczenie, dlatego warto od samego początku kolekcjonować zdjęcia, kampanie i projekty, w których uczestniczysz, bo mogą dać przepustkę do dalszej kariery.
  • Grafika – stworzyłeś logo znanej marki? Twoje grafiki były częścią dużej kampanii? A może masz po prostu mnóstwo kreatywnych pomysłów? Pokaż je!
  • IT i marketing – świetna strona internetowa, program, który ułatwił funkcjonowanie całej firmy, a może rewelacyjny projekt sprzedażowy? Bez względu na to, jaką specyficzną dziedziną się zajmujesz, warto móc pokazać klientowi swoje doświadczenie.
  • Dziennikarstwo – pokaż mi swój ostatni tekst, a powiem Ci, kim jesteś! Znasz to hasło? W większości redakcji albo firm, które po prostu szukają osób do pisania tekstów, czy zarządzania stronami internetowymi, zapewne zostaniesz poproszony o wysłanie przykładowych tekstów. Czasem mogą to być materiały o dowolnej tematyce, ale często potencjalny pracodawca prosi o przykładowe teksty np. medyczne, edukacyjne, prawnicze. Warto więc zbierać swoje prace w jednym miejscu, by potem móc pochwalić się konkretnymi przykładami.
Moje portfolio – w jaki sposób je stworzyć?

Jednym z pierwszych pytań, jakie należy sobie zadać podczas tworzenia własnego portfolio, jest pytanie o formę – czy ma to być klasyczne portfolio w wersji papierowej, czy też w wersji elektronicznej. W dobie Internetu zdecydowanie łatwiej dotrzeć do większego grona potencjalnych zleceniodawców, wykorzystując nowoczesne technologie i tworząc swoją wizytówkę w sieci. Zadbaj o ciekawą stronę internetową, przyciągnij uwagę nieszablonowymi rozwiązaniami, a zyskasz przewagę nad konkurencją! Warto również zastanowić się nad promocją swojego portfolio w mediach społecznościowych czy w portalach branżowych.

Kolejnym pytaniem jest o to, czy chcemy pokazać cały przebieg kariery, działalności etc., czy też poszczególne główne projekty albo wycinek pracy, np. portfolio fotografa dotyczące tylko portretów. Pamiętaj, by chwalić się swoimi najlepszymi projektami. Przecież nikt nie nakłada na Ciebie obowiązku pokazywania projektów z wczesnych lat Twojej kariery zawodowej, które obecnie wykonałbyś inaczej.

Kiedy masz już wybrany sposób prezentacji portfolio, zastanów  się nad jego myślą przewodnią. Jak chcesz skatalogować swoje prace? Czy mają być one pokazywane chronologiczne, czy też według określonego klucza takiego jak typ pracy?

Jeśli już znasz odpowiedzi na te pytania, pozostaje tylko zabrać się za przygotowywanie portfolio. Pamiętaj tylko o jego aktualizacji!

Dzięki nowym projektom pozostaniesz na czasie i będziesz atrakcyjnym wyborem dla Twoich kontrahentów.