Polskie startupy – trudna droga do sukcesu

23.10.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu

Choć polski sektor startupowy wciąż jest dopiero na etapie budowania się to już może pochwalić się kilkoma naprawdę interesującymi pozycjami. W jakich dziedzinach polskie młode, innowacyjne firmy już odniosły sukces? Okazuje się, że ważny segment stanowi nauka i edukacja.

Pomimo dość młodej sceny startupowej, są już w Polsce projekty, które nie tylko się sprawdziły, ale też obsługują także partnerów zagranicznych. Zazwyczaj dotyczą sektora B2B polegającym na tym, że usługi są oferowane innym podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych firm, która ze startupu przekształciła się w duże przedsiębiorstwo jest poznańskie Netguru. Zajmuje się projektowaniem aplikacji internetowych i mobilnych oraz usługami programistycznymi. Innym przykładem sukcesu może istniejący od 2011 roku Brand24. Firma specjalizuje się w wyszukiwaniu i analizie treści powstałych w przestrzeni internetowej ze szczególnym uwzględnieniem mediów społecznościowych i forów internetowych. Jej klientami są zazwyczaj duże marki dla których monitorowanie tego co pojawia się na ich temat w Internecie to ważny element całego wizerunku. Z kolei LiveChat z Wrocławia dostarcza przedsiębiorstwom narzędzie dzięki któremu mogą komunikować się bezpośrednio ze swoimi klientami np. poprzez wiadomości wysyłane na poziomie przeglądarki internetowej.

Niewykluczone, że niebawem będziemy mogli też pochwalić się innymi sukcesami. W tegorocznym konkursie Start-up Challange nagrodzono wyróżniające się firmy z branży medycznej (Genomtec – urządzenie szybko identyfikujące wirusy czy bakterie), ochrony środowiska (Handerek Technologies zajmujący się przetwarzaniem tworzyw sztucznych) czy przemysłu (Nanopure pracujący nad chemią i inżynierią materiałową).

Sukces w edukacji

Co ciekawe, duży sukces odnoszą także firmy związane z edukacją i szkolnictwem. Tak było w przypadku powstałej w Krakowie platformy Brainly (dawne zadane.pl) na której uczniowie mogą zamieszczać problematyczne zagadnienia naukowe i wzajemnie sobie pomagać w ich rozwiązaniu. Według raportu Startup Poland z 2018 roku, firma jest też liderem w zakresie fundraisingu. Na międzynarodowym rynku inwestorskim zebrała 39 milionów dolarów. Propozycją dla studentów jest także portal notatek.pl stanowiący bazę wymiany informacji przekazywanych podczas zajęć akademickich. Notatki są posegregowane między przedmioty i uczelnie. Potencjalną wadą obydwu rozwiązań może być jednak fakt, że nie wszystkie wpisy są weryfikowane, a co za tym idzie, ich wartość merytoryczna może okazać się znikoma. Niemniej, przygotowując się do egzaminów czy sprawdzianów warto mieć świadomość istnienia takich źródeł.

Dużą popularnością cieszą się także platformy edukacyjne dla najmłodszych odbiorców. Pochodzący z Krakowa projekt Duckie Deck zajmuje się projektowaniem aplikacji przeznaczonych dla dzieci o charakterze dydaktyczno-rozrywkowym. Oprócz tego firma organizuje też wydarzenia w których dzieci wraz z rodzicami mogą wspólnie spędzić czas podczas warsztatów czy rozwijającej zabawy.

Niestety nie wszystkie takie inicjatywy kończą się sukcesem. Potencjalnie interesującą propozycją skierowaną do uczących się był serwis mailgrupowy. To opcja poczty elektronicznej dostosowana specjalnie do oczekiwań uczniów czy studentów. Oprócz odbierania i wysyłania maili możliwe było tam również zamieszczanie notatek, odpowiednie oznaczanie otrzymanych załączników czy pobieranie plików innych grup (np. starszych roczników). W 2016 roku firma jednak zakończyła swą działalność z powodu niezadowalających wyników finansowych.

Choć nie wszystkie pomysły kończą się komercyjnym triumfem to istnieją już w Polsce firmy, które nie tylko generują duży zysk dla twórców, ale mogą także okazać się pomocne w bieżącej pracy innych przedsiębiorców czy osób uczących się.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2018-2019