Roboty studentów Politechniki Białostockiej najlepsze na konkursie w Chinach

20.08.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Studenci z Politechniki Białostockiej odnieśli historyczny sukces. Ich roboty okazały się najlepsze podczas elitarnego turnieju RobotChallenge 2017 w Pekinie. Oba dostały się do półfinału i zajęły kolejno pierwsze i trzecie miejsce.

Zespół SumoMasters z Wydziału Mechnicznego Politechniki Białostockiej okazał się lepszy od ekip z Chin, Japonii, Meksyku, Turcji oraz Kuwejtu. Być może osiągnięty wynik byłby jeszcze lepszy gdyby nie drabinka turniejowa – zgodnie z rozstawieniem, dwa roboty autorstwa białostocczan – Masakrator i Speedster musiały ze sobą rywalizować już w półfinale.

Warto dodać, że oba roboty nie przegrały żadnej walki podczas trwania całego turnieju. Uczestnicy zawodów byli pod wielkim wrażeniem budowy i działania obu robotów, co znalazło również swoje odzwierciedlenie w zaproszeniu na rozmowę z prezesem firmy Fujisoft – głównym organizatorem nieoficjalnych mistrzostw świata All Japan Robot Tournament w Tokio (na te zawody obie konstrukcje już wcześniej wywalczyły zaproszenia na turniejach). To doświadczenie członkowie zespołu chcą wykorzystać przy budowie trzeciej konstrukcji, z którą wystartują w zawodach w Rumunii, a w grudniu – w Japonii (All Japan Robot Tournament) – mówi dr inż. Rafał Grądzki – opiekun drużyny SumoMasters.

RobotChallenge jest jednym z największych konkursów robotów na świecie. Od 2004 roku w zawodach rywalizowało ponad 2000 robotów z 56 krajów. Drużyna z Białegostoku do tej pory nie brała udziału w równie prestiżowym wydarzeniu. Teraz, dzięki dofinansowaniu otrzymanemu w ramach programu Najlepsi z Najlepszych! Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, wystartują również w konkursach w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Rumunii czy Hiszpanii. Program Najlepsi z Najlepszych! finansuje koszty ponoszone przez badaczy w wyniku startu w zawodach międzynarodowych – pokrywa np. wydatki na podróż czy nocleg, ale także warsztaty bądź opłaty turniejowe. To część pakietu Uczelnia Przyszłości mającego za zadanie wspierać innowacyjność polskich szkół wyższych.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017