Pieniądze zniknęły Ci z konta? Sprawdź, co zrobić

23.09.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu

Cyberprzestępcy nie śpią, a przelewy internetowe czy zakupy w Internecie z wykorzystaniem danych z twojej karty, to dla nich doskonała okazja do wzbogacenia się twoim kosztem. Jeśli zauważyłeś transakcje, których sam nie dokonałeś, musisz działać od razu.

Bankowość elektroniczna jest coraz popularniejsza. Przez Internet opłacamy nie tylko rachunki, ale i robimy zakupy czy doładowujemy konto w telefonie. Już nie tylko za pomocą domowego komputera, ale i aplikacji mobilnych, serwisów szybkich płatności internetowych, które w kilka minut przekażą opłatę na konto firmy, od której coś kupiliśmy. Zamiast gotówki, w portfelu mamy plastikową kartę umożliwiającą zarówno płatność w sklepie, jak i przez Internet.

Płatności dokonujemy jadąc autobusem, stojąc w kolejce czy podczas przerwy na obiad. Cenimy wygodę, ale musimy także zdawać sobie sprawę z zagrożeń. W Internecie bez trudu znajdziemy historie ludzi, którzy zostali okradzeni w sieci – w historii operacji na swoim koncie znajdują transakcje, których nie autoryzowali, a dane ich karty płatniczej posłużyły do zakupów w sklepach, z których nigdy nie korzystali. I dotyczy to nie tylko osób publicznych, ale i zwykłych Kowalskich.

Blokada konta, zgłoszenie na policję i reklamacja

Jeśli na swoim koncie zauważysz podejrzane transakcje, których sobie nie przypominasz, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to zadzwonić do twojego banku. Podczas rozmowy z pracownikiem infolinii musisz wyjaśnić, co się stało i czym prędzej zablokować kartę oraz zabezpieczyć swój rachunek przed dokonywaniem nieautoryzowanych przez ciebie przelewów tak, by złodziej nie mógł ukraść z twojego konta kolejnych kwot. Jeśli zauważyłeś zniknięcie swojej karty, także musisz ją zastrzec w banku, by osoba, która weszła w jej posiadanie, nie mogła dokonywać nią płatności.

Jeśli twoje konto jest już bezpieczne, przelicz, jaka kwota z niego zniknęła i zgłoś sprawę policji. Pieniądze, które ktoś bez twojej zgody przelał lub wykorzystał do zapłacenia za własne zakupy, to zwyczajna kradzież, a policja powinna ustalić, kto jest złodziejem.

Jeśli na swoim koncie zauważysz podejrzane transakcje, których sobie nie przypominasz, pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, to zadzwonić do twojego banku.

Następnie powinieneś złożyć reklamację w swoim banku. Pracownik poinformuje cię, jak należy to zrobić – w formie tradycyjnego pisma, wysłanego do banku lub złożonego w jednym z oddziałów, czy może formularza wypełnionego online. W reklamacji musisz opisać okoliczności zdarzenia, a wcześniej sprawdzić, czy sam nie popełniłeś błędu, udostępniając osobie trzeciej dane do bankowości internetowej czy numer i kod CCV swojej karty. Sprawdź także, czy na swój komputer nie ściągnąłeś podejrzanego oprogramowania, które umożliwiło złodziejom atak.

Bank ma ustawowy obowiązek, by w razie kradzieży pieniędzy z twojego konta, zadośćuczynić ci za szkodę, jeśli powstała ona w wyniku niedopełnienia obowiązków przez tę instytucję. Bank ma 30 dni na rozpatrzenie twojej reklamacji. W przypadku sprawy, która jest trudniejsza do rozpatrzenia, może cię poinformować, że potrwa to dłużej.

Arbitraż bankowy

Jeśli twoja reklamacja zostanie negatywnie rozpatrzona przez bank, masz jeszcze kilka możliwości. Jeśli nie zgadzasz się ze stanowiskiem banku, możesz skorzystać z pomocy rzecznika praw konsumenta lub Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego. To instytucja powołana przez Związek Banków Polskich. Zajmuje się rozstrzyganiem sporów między klientami i bankami. Sporna kwota nie może być wyższa niż 12 tys. zł, a za rozpatrzenie sprawy trzeba wnieść opłatę – 50 zł (lub 20 zł jeśli sporna kwota nie przekracza 50 zł). Jeśli arbiter podejmie decyzję na twoją korzyść, jest ona ostateczna i bank nie ma możliwości odwołania. Bank musi uregulować zobowiązania wobec ciebie, a także pokryć koszty postępowania arbitrażowego. Gdyby arbiter sądowy przyznał rację bankowi, masz możliwość, by dochodzić swoich praw przed sądem.

W przypadku kradzieży danych, umożliwiających dostęp do twojego kota czy utraty karty, musisz zmienić hasła dostępu do bankowości elektronicznej. Bank wyda ci także nową kartę do konta. Jeśli dotąd nie korzystałeś z usług dodatkowej autoryzacji transakcji (na przykład potwierdzeń 3D-secure), dowiedz się w swoim banku, jakie oferuje ci możliwości, by zabezpieczyć się przed kradzieżą.

Anna Uszyńska