Perspektywy rozwoju e-handlu – szansa na pierwszą własną działalność gospodarczą?

15.12.2017 2 minuty na przeczytanie artykułu

Coraz więcej młodych ludzi odczuwa niechęć do pracy na etacie. Chcą łączyć wolność z niezależnością finansową. Szukają tego m.in. poprzez prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Szansą staje się internet.

Z danych Eurostatu wynika, że już dwóch na trzech Europejczyków robi zakupy przez internet. W 2013 roku, było to 61 proc. W Polsce to tylko nieco ponad połowa internautów. To jednak i tak stanowi pokaźną grupę ponad 16 mln konsumentów. W 2016 r. w sklepach internetowych nasi rodacy zostawili łącznie ponad 6 mld euro., czyli porównywalnie z ze Szwedami (5,74 mld euro), Holendrami (8,19 mld euro), czy Włochami (8,78 mld euro). Jednak Niemcy w tym czasie kupili za pośrednictwem internetu towary i usługi za astronomiczną sumę 62,45 mld euro. Jak wynika z raportu Gemiusa wykonanego na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej pt. E-commerce w Polsce 2017, jednym z ważniejszych trendów, z którym mamy aktualnie do czynienia w handlu internetowym na całym świecie, są zakupy transgraniczne (tzw. cross-border commerce). W raporcie tym czytamy, że zakupy w zagranicznych serwisach i sklepach internetowych stanowią 16 proc. ogółu zakupów internetowych. Z prognoz ekspertów wynika natomiast, że już w 2020 r. handel transgraniczny będzie stanowił 1/3 całego e-handlu.

Firma Frank Knight opracowała raport, z którego wynika, że wartość rynku e-commerce w Polsce w 2017 r. może wzrosnąć o 18 proc. Według tej firmy, w Polsce działa już ponad 20 tysięcy sklepów internetowych i liczba ta szybko rośnie. – E-commerce jest aktualnie najszybciej rozwijającym się sektorem rynku handlowego na świecie. Polska z 5-proc. udziałem handlu internetowego w sprzedaży detalicznej jest jeszcze niedojrzałym, ale szybko rozwijającym się rynkiem e-commerce – napisano w raporcie. Takie dane jednoznacznie wskazują, iż w internecie jest jeszcze wiele miejsca na nowe firmy czy pomysły.

Co zatem trzeba zrobić aby założyć sklep internetowy? Przede wszystkim trzeba mieć pomysł na oferowany towar lub świadczoną usługę. Powinno być to coś na czym się znamy, coś związanego z naszą pasją lub doświadczeniem. Biznes nie lubi laików i szybko rynek ich eliminuje. Bardzo popularne są np. sklepy internetowe z artykułami dla dzieci zakładane przez matki chcące połączyć pracę w domu z opieką nad dziećmi. Trzeba przeanalizować konkurencję i poszukać własnej przewagi konkurencyjnej. Gdy etap koncepcyjny mamy za sobą, kolejnym krokiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej. Równocześnie trzeba wybrać oprogramowanie sklepu – tu oferta na rynku jest niesłychanie szeroka. Pojawiają się również inne wybory, w tym łączące się z inwestycjami jak chociażby indywidualna grafika sklepu, odpowiednie pozycjonowanie, integracja z platformami płatniczymi, certyfikat SSL czy działalność promocyjna.

Jednym z ciekawszych sposobów prowadzenia działalności w internecie jest tzw. Dropshipping. Jego popularność szybko rośnie, gdyż nie wymaga kosztownego zatowarowania sklepu za własne pieniądze. System ten polega na tym, iż zamówiony przez klienta produkt trafia do niego bezpośrednio od dostawcy. Dzięki temu sklep nie musi mieć w ogóle magazynu i towaru na stanie. Minusem takiego systemu jest konieczność dokładnego sprawdzenia firm współpracujących. Niesolidny kontrahent może przez opóźnienia w wysyłce, uszkodzone lub niezgodne z opisem towary zepsuć naszemu sklepowi markę i narazić na rozmaite nieprzyjemności z procesem i odszkodowaniami włącznie. Kluczowa jest tu dobrze napisana umowa współpracy pomiędzy sklepem a dostawcą i zebranie jak największej ilości informacji na jego temat. Dropshipping może występować w dwóch modelach – gdy sprzedaż jest prowadzona we własnym imieniu i na własny rachunek, lub jako pośrednictwo w sprzedaży.

Modeli i sposobów prowadzenia działalności e-commerce jest bardzo dużo. Każdy musi znaleźć taki, jaki mu najbardziej odpowiada pod względem profilu działalności, możliwości czasowych i finansowych. Niewątpliwie internet oferuje prawie nieograniczone możliwości prowadzenia działalności gospodarczej. E-commerce jest szansą na pierwszy własny biznes.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017