LinkedIn – co zrobić, żeby zwiększyć swoją markę w Internecie?

25.06.2018 3 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Nie możemy się łudzić – nasz internetowy wizerunek ma znaczny wpływ na przebieg kariery naukowej czy zawodowej. Warto więc zadbać nie tylko o to, jak wygląda CV młodego naukowca, ale również o to, by odpowiednio je zaprezentować. Jednym z najpopularniejszych serwisów rekrutacyjnych jest LinkedIn, zwany przez niektórych „Facebookiem dla profesjonalistów” ze względu na rozbudowane możliwości budowy swojego profilu i wiele opcji kontaktu z potencjalnymi współpracownikami. Dlaczego warto mieć tam swój profil i jak to zrobić?

 

Nie masz swojego profilu na Facebooku? Najprawdopodobniej budzi to zdziwienie twoich znajomych. Choć brak profilu na LinkedInie zazwyczaj nie budzi aż takiego zdziwienia, może się zdarzyć, że w trakcie rekrutacji okaże się on niemal niezbędny.

Dlaczego warto? Na to pytanie można udzielić kilku odpowiedzi:

– LinkedIn jest rodzajem profesjonalnego internetowego CV, które pozwoli w przejrzysty sposób zaprezentować wykształcenie, doświadczenie i umiejętności,

– Znaczna część rekrutacji opcjonalnie wymaga przesłania linku do profilu na FB, zamiast wysyłki klasycznego CV – jest to bardzo wygodna forma aplikowania na dane stanowisko,

– Na portalu pojawia się mnóstwo ogłoszeń rekrutacyjnych, które ułatwiają znalezienie wymarzonej pracy,

– LinkedIn umożliwia również tworzenie grup dyskusyjnych, dzięki którym możesz wymieniać się doświadczeniami z osobami z twojej branży,

– Wielu rekruterów nie tylko przegląda profile interesujących ich kandydatów, ale również kontaktuje się z nimi bezpośrednio przez portal – jest to więc rodzaj dodatkowej skrzynki kontaktowej, która umożliwia szybkie skontaktowanie się z kandydatem.

Podstawowe elementy profilu, na które warto zwrócić szczególną uwagę.

Imię i nazwisko

Może się to wydawać banalne, ale jeśli profil ma być skuteczny, te dane muszą być pełne i poprawne, nie ma tu miejsca na skróty czy podawanie częściowych informacji. Jeśli więc posługujesz się np. dwoma nazwiskami, podaj oba.

Zdjęcie

Pamiętaj o tym, że jest to profil zawodowy więc o ile na zwykłych portalach społecznościowych często jako zdjęcia profilowe ustawiane są fotki z ostatnich wakacji, trzeba pamiętać o tym, że w tym przypadku powinno być to zdjęcie profesjonalne i biznesowe. Warto więc zwrócić uwagę na odpowiedni obiór na zdjęciu (np. koszula, garnitur, garsonka etc.) i na odpowiednią kolorystykę zdjęcia – zbyt jaskrawe kolory zazwyczaj nie są odpowiednie na rozmowę kwalifikacyjną, nie będą również właściwie wyglądały na tego typu fotografii,

Wykształcenie

To jedna z najważniejszych pozycji, która powinna się znaleźć w CV młodego naukowca, koniecznie więc wpisz w tym miejscu informację o ukończonych szkołach, uczelniach czy dodatkowych studiach podyplomowych; warto również podać szczegółowe informacje o konkretnych specjalizacjach w ramach bardziej ogólnych kierunków.

Doświadczenie zawodowe

W tym przypadku warto zastanowić się czy wymieniać całość doświadczenia zawodowego (w tym np. dorywczą pracę z handlu czy gastronomii), czy też jedynie te zajęcia, które pokazują rozwój w danej dziedzinie i składają się na całościowy obraz kompetentnego kandydata. Wielu rekruterów odpowiada na to pytanie jednoznacznie: w przypadku osób, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową, warto pokazać całość doświadczenia zawodowego bo tego typu praca dorywcza pokazuje, że dana osoba nie boi się pracy i chce być samodzielna; w przypadku osób dysponujących większym doświadczeniem zawodowym, można pominąć niektóre epizody, jeśli zupełnie nie są związane z wykształceniem czy obranym kierunkiem rozwoju (trzeba jednak pamiętać, żeby nie zostawiać luk w CV, które mogą bardzo negatywnie wpływać na sposób postrzegania kandydata).

Znajomość języków obcych

Jeśli marzysz o międzynarodowych projektach albo stypendiach na zagranicznych uczelniach, koniecznie zamieść w swoim profilu informację o znajomości języków obcych. Chodzi tu nie tylko o samą deklarację: „znam język angielski”, ale również o dodatkowe dane dotyczące poziomu znajomości czy uzyskanych certyfikatów.

Kursy i szkolenia

Informacje o dodatkowych kursach czy szkoleniach pokazują, że jesteś osobą, która chce się rozwijać i stale podnosić swoje kwalifikacje. Warto podać dokładne nazwy ukończonych kursów wraz z datami ukończenia a także informacjami o organizacjach/instytucjach, które te kursy prowadziły.

Potwierdzenia umiejętności

To jedna z najciekawszych możliwości, jakie daje LinkedIn. Jednym z podstawowych problemów wszelkiego typu rekrutacji jest to, że w wysyłanym do potencjalnego pracodawcy CV każdy może wpisać właściwie dowolne informacje, które potem są w ten czy inny sposób weryfikowane podczas procesu rekrutacji czy samej rozmowy rekrutacyjnej. LinkedIn stara się zaoszczędzić tego trudu zarówno osobom poszukującym współpracowników, jak i tym, którzy chcą jak najlepiej zaprezentować swoje umiejętności. Każda osoba, która z tobą współpracowała, wspólnie realizowała projekt albo uczestniczyła w tej samej konferencji naukowej, może potwierdzić twoje umiejętności a tym samym zagwarantować potencjalnemu pracodawcy, że informacje wpisane w CV są prawdziwe.

Rekomendacje

„Polecam współpracę z panią X”, „Bardzo profesjonalnie poprowadzony projekt pana Y” – referencje nie muszą mieć formę papierowego dokumentu, może to być krótki wpis, który podsumuje dotychczasową współpracą przy konkretnym projekcie.

Nagrody

Nagroda rektora, stypendium na specjalne osiągnięcia naukowe? Warto zadbać o to, żeby uzupełniać swój profil o tego typu informacje a także dodawać linki do artykułów i publikacji własnego autorstwa.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2018-2019