Jaki jest stan polskich akademików? Raport NZS

13.11.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Przeciętny koszt domu studenckiego to 382 złote miesięcznie. Lokatorzy zazwyczaj nie mieli problemów z uzyskaniem miejsca, lecz nie wszyscy są zadowoleni z działania administracji akademików. Takie wnioski płyną z raportu sporządzonego przez Centrum Analiz NZS.

Według raportu najważniejszym elementem świadczącym o wysokim standardzie domu studenckiego jest prywatna łazienka, aneks kuchenny i pokój o powierzchni ponad 15 metrów kwadratowych. Co ciekawe, jedynie 10 proc. ankietowanych stwierdziło, że ich pokój jest wystarczająco duży. Choć 35 proc. badanych uważa, że cena za ich akademik jest zbyt wygórowana w stosunku do komfortu życia to większość chwali dostępność do najważniejszych dla studenta miejsc takich jak punkt ksero, sklep spożywczy, apteka czy przychodnia.

Co decyduje o dobrym samopoczuciu w akademiku? Przede wszystkim życzliwi współlokatorzy, w dalszej kolejności czystość i bliskość do uczelni. Problemami polskich akademików zdaniem badanych są natomiast warunki sanitarne, niska jakość obsługi administracyjnej oraz nieporozumienia z innymi mieszkańcami.

Niestety, nawet mieszkający w akademikach studenci często nie rozumieją zasad ich funkcjonowania. Większość nie odróżnia kompetencji rady mieszkańców od zadań administracji. Nie oznacza to jednak niezadowolenia z tych ciał. Studenci AGH, SGH,  PWr oraz Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie bardzo pozytywnie oceniają funkcjonowanie rad mieszkańców. Tego zdania nie podzielają jednak mieszkańcy akademików Politechniki Poznańskiej, Uniwersytetu Gdańskiego czy Uniwersytetu Jagiellońskiego. Sprawność rad była oceniana przede wszystkim przez pryzmat dobrej komunikacji, umiejętności poprawiania standardów infrastruktury i organizację życia akademickiego.

Co ciekawe, jedynie mieszkańcy akademików AGH zazwyczaj są zadowoleni zarówno z rady jak i administracji.  Oprócz tej nich, usatysfakcjonowani administracją są lokatorzy domów studenckich UAM, UG i UJ. Pozytywne oceny najczęściej spowodowane były przyjaznym nastawieniem personelu oraz załatwiania spraw mieszkaniowych (np. wymiany pościeli czy wstawienia piekarników).

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017