Jak bezpiecznie korzystać z e-sklepów?

26.05.2017 1 minuta na przeczytanie artykułu

Artykuł redakcyjny

pixabay.com

Choć zakupy przez Internet towarzyszą nam już od co najmniej dekady, wciąż sporym problemem dotykającym użytkowników sieci jest bezpieczne korzystanie z usług oferowanych w cyberprzestrzeni.

 

Biorąc pod uwagę rosnący w postępie geometrycznym rynek usług oferowanych drogą elektroniczną, warto zwrócić szczególną uwagę na zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z e-usług.

Nie każdy e-sklep jest godny zaufania, gdyż nie każda działalność w Internecie jest prowadzona uczciwie. W ciągu kilku ostatnich lat zidentyfikowano co najmniej kilkadziesiąt przypadków nieuczciwych przedsiębiorców działających w sieci. Ich działalność charakteryzowało: podawanie na stronie niepełnych informacji o sposobie prowadzenia działalności i relacjach z klientem; bardzo atrakcyjne ceny towarów oraz rejestracja działalności w państwach, w których działanie polskiego wymiaru sprawiedliwości jest znacznie ograniczone.

Jednym z podstawowych czynników wartych sprawdzenia są dane spółki, jej rejestracja (co można sprawdzić na stronach KRS) oraz to, czy sklep jest otwarty na kontakt z klientem, tzn. czy wykazuje cechy jawności prowadzonej działalności. Na stronach sklepów, które działają uczciwie, zwykle powinien znaleźć się formularz kontaktowy, numer telefonu, pod którym można uzyskać informację dotyczącą oferowanych usług oraz adres siedziby spółki. Warto także sprawdzić, kto jest właścicielem domeny oferującej usługi w sieci. Można to zrobić przez strony takie jak www.whois.net. Innym działaniem będącym w zasięgu konsumenta jest sprawdzenie, czy istnieje regulamin e-usługi oraz czy jest on dla odbiorcy czytelny. Część sklepów prowadzących nieuczciwą działalność tworzyła regulaminy, które były bardzo skomplikowane. Pomocne może być również korzystanie z opinii o działalności danego sklepu, pozostawionych przez wcześniejszych usługobiorców. Tutaj należy jednak mieć na uwadze fakt, że w przypadku sklepów dopiero powstających, opinii może być mało, co nie oznacza od razu, że przedsiębiorca prowadzi nieuczciwą działalność. Ostatecznie należy jednak zawsze polegać na zdrowym rozsądku, kierując się zasadą, że jeśli coś budzi moją wątpliwość, to znaczy, że warto poszukać alternatywnego dostawcy e-usługi.