Ciekawi i prowokuje – garść wskazówek jak stworzyć dobry plakat naukowy

03.04.2019 2 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com/Unsplash/CC0 Public Domain

W agendach konferencji naukowych coraz częściej pojawiają się sesje posterowe, podczas których autorzy plakatów naukowych mają okazję opowiedzieć o swoich dziełach. W trakcie dyskusji prezentowane są wyniki badań oraz udzielane odpowiedzi na pytania zadawane w oparciu o informacje zamieszczone na plakatach. Nasuwa się jednak pytanie jakie cechy powinien mieć idealny plakat naukowy?

 

Dobry plakat naukowy musi przykuwać uwagę przechodzących obok niego osób, zaciekawiać ich i prowokować do dyskusji. Trzeba wykorzystać fakt, że jeden obraz może mówić więcej niż tysiąc słów. Zwykle udane plakaty nie są chaotyczne, posiadają strukturę przypominającą artykuły naukowe. Zawierają wprowadzenie, w którym autor zaciekawia odbiorcę i pokazuje dlaczego warto zainteresować się danym tematem, krótką charakterystykę metodologii, graficzną prezentację wyników badań wraz z ich omówieniem oraz wyciągnięte z nich wnioski, a to wszystko w atrakcyjnej dla oka formie. Natomiast jeśli plakat ma charakter deskrypcyjny to powinien koncentrować się na idei, która zachęci widzów do dalszej dyskusji.

Omawiając samą szatę graficzną plakatu naukowego należy pamiętać o tym, że powinien być czytelny.  Uczestnicy konferencji będą mijać go w odległości ok. 5 – 10 m, zatem już z takiego dystansu powinno być możliwe odczytanie najważniejszych informacji, które zostały na nim umieszczone. Plakat powinien zawierać atrakcyjne materiały graficzne takie jak fotografie czy tez ilustracje, które przykują uwagę i przyczynią się do wyjaśnienia problemu podniesionego przez autora. Oczywiście można zawrzeć w nim również tabele lub wykresy, ale duża ich liczba jest w stanie odstraszyć potencjalnego odbiorcę.

Ponieważ autor będzie posługiwał się w głównej mierze graficznymi środkami przekazu należy ograniczyć liczbę słów, która nie powinna być większa niż 1 500 tysiąca. W stosowaniu tego ograniczenia może pomóc wykorzystywanie punktorów, w szczególności w sekcjach poświęconych wnioskom i metodologii. Należy jednak pamiętać, że rozmiar czcionki nie powinien być mniejszy niż 22, aby była ona czytelna z dalszej odległości.

Osoby będące zwolennikami nowych technologii podczas prezentacji plakatu mogą wykorzystać tablet, na którym pokażą krótki film lub zaprezentują materiał muzyczny. Z kolei na samym plakacie można zawrzeć kod QR lub adres strony internetowej co pozwoli na odesłanie zainteresowanych do dodatkowych treści.

Przed wydrukowaniem plakatu należy sprawdzić czy nie zawiera żadnych błędów. Warto odsunąć się od monitora, aby sprawdzić jak będzie wyglądał z dalszej odległości. Następnie po wydrukowaniu wersji testowej warto sprawdzić jak plakat prezentuje się na ścianie bądź stelażu, na którym zostanie wystawiony. Najważniejsze informacje powinny znajdować się na poziomie wzroku zwiedzających. Warto również pokazać plakat kolegom. Ich konstruktywne uwagi z pewnością podniosą jakość wykonanej pracy.

Na koniec jedna praktyczna rada. Do naszego plakatu zawsze może się wkraść jakiś niepożądany chochlik drukarski. Nie można również wykluczyć, że może on uszkodzić się w transporcie. Dlatego zawsze warto mieć przy sobie marker i taśmę klejącą, które pozwolą na szybkie dokonanie prowizorycznych napraw naszego dzieła.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2018-2019