Chcesz przenieść konto? W formalnościach pomoże nowy i stary dostawca usług płatniczych

13.03.2018 3 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Jeśli np. twój bank podnosi opłaty za dotąd darmowe usługi, albo po prostu rachunek, który otworzyłeś w nim kilka lat temu, przestał spełniać twoje wymagania, pamiętaj, że masz prawo przenieść się do konkurencji.

Procedura przenoszenia rachunku nie jest tak skomplikowana, jak mogłoby się wydawać. Jeśli zatem do tej pory nie zdecydowałeś się na przeniesienie konta do innego dostawcy usług płatniczych z obawy przed formalnościami, jakie temu towarzyszą, czas to zmienić. Większość „papierkowej roboty” może bowiem wykonać za ciebie instytucja, do której zdecydujesz się przenieść swój rachunek. Co więcej twój dotychczasowy dostawca jest zobligowany jej w tym pomóc. Jeżeli zatem nie odpowiada ci twoje dotychczasowe konto, albo po prostu dostałeś lepszą ofertę od innego dostawcy, np. banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, może warto z niej skorzystać.

Rozważnie wybierz odpowiednią ofertę

Na początku jednak będziesz musiał wybrać nowego dostawcę usług płatniczych, do którego chcesz przenieść swój rachunek płatniczy. Szukając na rynku najlepszej oferty, warto być ostrożnym. Dostawcy często kuszą nowych klientów atrakcyjnymi warunkami „na start”. Należy przyjrzeć im się uważnie i sprawdzić, czy oferta nie jest czasowa i czy po zakończeniu okresu promocji nie będziesz płacić za nowe konto jeszcze więcej niż dotychczas. Zanim zdecydujesz się na przeniesienie konta, zastanów się też, z jakich usług z nim związanych korzystasz najczęściej, czy są to przelewy, zlecenia stałe, wypłaty z bankomatów. I to tu szukaj oszczędności, czyli niższych opłat u konkurencji.

Złóż wniosek o otwarcie nowego konta

Jeżeli zdecydujesz się już na konkretną ofertę, czas rozpocząć procedurę przenoszenia konta. Najpierw musisz złożyć wniosek o otwarcie nowego rachunku u wybranego przez siebie dostawcy usług płatniczych, osobiście w jego oddziale, dzwoniąc na infolinię, czy też korzystając z formularza dostępnego online.

Formalności zostaw nowemu dostawcy

Resztą formalności może zająć się już instytucja finansowa, w której otworzyłeś konto. Będzie do tego potrzebować twojego pełnomocnictwa i wniosku o przeniesienie rachunku. Nowy dostawca, działając w twoim imieniu, zajmie się nie tylko zamknięciem twojego dotychczasowego rachunku, ale także przeniesieniem środków z niego na nowe konto, które skonfiguruje na wzór starego, ustawi zatem wszystkie dotychczasowe zdefiniowane operacje, czyli np. twoje stałe zlecenia zapłaty. Co więcej, powiadomi również o zmianie rachunku płatniczego twojego pracodawcę, a także – jeżeli wydałeś taką dyspozycję – dany Urząd Skarbowy czy Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wszystkie dane, niezbędne do wykonania tych czynności, twój dotychczasowy dostawca jest zobowiązany przekazać do nowego, wybranego przez ciebie.

Ciesz się nowym kontem w ciągu 13 dni roboczych

Cała procedura przeniesienia konta nie powinna trwać dłużej niż 13 dni roboczych. Nowy dostawca ma 2 dni na zwrócenie się do starej instytucji o przekazanie potrzebnych danych. Dotychczasowy dostawca ma 5 dni roboczych na wywiązanie się z tego obowiązku, a także na zablokowanie wpłat na stare konto, przekazanie zgromadzonych na nim środków na nowy rachunek oraz zamknięcie likwidowanego konta. Nowy dostawca ma następnie 6 dni roboczych na uruchomienie nowego rachunku, który powinien mieć takie same funkcjonalności (o ile to możliwe, jeżeli nowy dostawca nie ma w swojej ofercie danej funkcjonalności, to nie musi jej specjalnie wprowadzać), co stare konto.

Pamiętaj o wcześniejszej spłacie zadłużenia

Musisz mieć jednak świadomość, że cała procedura przenoszenia rachunku może się wydłużyć, jeśli masz dług wobec dotychczasowego dostawcy, czyli np. ujemne saldo czy niespłaconą kartę kredytową. Zamknięcie starego rachunku nastąpi dopiero, gdy spłacisz swój dług, a do tego czasu stary dostawca może pobierać opłaty za jego prowadzenie. Niekiedy jednak dostawcy usług płatniczych umożliwiają również przeniesienie zadłużenia karty kredytowej do nowej instytucji, czy otworzenie specjalnego rachunku technicznego, który będzie już służył tylko i wyłącznie spłacie zadłużenia.

Wszystkim możesz zająć się też sam

Jeżeli z jakiś względów nie chcesz powierzać wszystkich formalności związanych z przeniesieniem konta nowemu dostawcy, możesz oczywiście zająć się sam ich załatwieniem. Wówczas zanim zamkniesz rachunek, złóż wniosek o otworzenie nowego u innego dostawcy usług płatniczych. Następnie pamiętaj o poinformowaniu wszystkich instytucji: pracodawcy, Urzędu Skarbowego czy ZUS-u o zmianie numeru rachunku. Przenieś środki ze starego konta na nowe. Zostaw jednak na starym koncie kwotę, która będzie potrzebna np. do spłaty karty kredytowej, czy pobrania przez dostawcę opłat za prowadzenie dotychczasowego konta przez ten czas przejściowy, gdy jeszcze nie sfinalizujesz jego zamknięcia. Na nowym koncie ustaw też wszystkie polecenia zapłaty, które miałeś skonfigurowane na starym rachunku, żeby np. nie okazało się, że w miesiącu, w którym dokonujesz przenosin konta, zapomnisz zapłacić rachunki. Dopiero po tym wszystkim, gdy już będziesz miał pewność, że nowy rachunek działa jak należy i gdy będziesz miał uregulowane wszystkie płatności w dotychczasowej instytucji, zgłoś się do starego dostawcy z wnioskiem o zamknięcie dotychczasowego konta.

Jak widać przeniesienie konta to nic trudnego, a w całej procedurze, chcąc, nie chcąc, pomagają nowy i stary dostawca usług płatniczych. Nie warto zatem tracić pieniędzy i nerwów w banku dostawcy, z którego usług nie jesteś zadowolony. Konkurencja na rynku jest obecnie na tyle duża, że istnieje spora szansa, że znajdziesz dla siebie lepszą ofertę. Wystarczy, że dobrze poszukasz.