Centrum Analiz Medialnych – projekt z przyszłością

22.01.2018 2 minuty na przeczytanie artykułu

By Mister No, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=54571169

Świat wirtualny ma coraz większe znaczenie. Wraz z światem realnym przenikają się, a wirtualna rzeczywistość intryguje i wzbudza ogromne emocje. 19 października 2017 na Uniwersytecie Warszawskim otwarte zostało Centrum Analiz Medialnych, wyposażone w nowoczesny sprzęt, który pomóc ma w odkrywaniu emocji towarzyszących stykaniu się z przekazem medialnym, badać ruchy gałek ocznych, czy aktywność fal mózgowych. Jednostka działa przy Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW, a sfinansowana została ze środków pochodzących z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W badaniach, jakie mają być prowadzone, chodzi przede wszystkim o sprawdzanie reakcji na różnego typu przekazy medialne. Nie tylko tekstowe, graficzne, ale także filmowe, związane z grami komputerowymi, czy też doświadczaniem rozszerzonej rzeczywistości.

 

Segment wideo, rynek reklamy internetowej, a także gier komputerowych – stale rosną. Biorąc pod uwagę fakt, że w Polsce w gry komputerowe gra około 42% obywateli (16 mln graczy, a liczba ta stale się zwiększa), zbadanie emocji, jakie odczuwają podczas określonych rozgrywek wydaje się wartym eksplorowania polem badawczym. Przy grach istotny jest poziom zaangażowania, gdyż to on buduje lojalność. Jak wyjaśnia dr hab. Tomasz Gackowski wyraża się on w reakcjach fizjologicznych takich jak: większa potliwość, wzmożone skupienie, czy aktywność psychosomatyczna poszczególnych części mózgu. Podobnie jest z badaniami dotyczącymi wirtualnej rzeczywistości, dzięki którym będzie można stwierdzić, jakie standardy korzystania z takich rozwiązań, na przykład w przypadku dzieci, byłyby optymalne. Biorąc pod uwagę rozwój technologiczny w tej dziedzinie z pewnością warto zbadać wpływ VR na człowieka.

Połączenie badań behawioralnych z biometrycznymi pozwala na zbadanie bardzo szerokiego zakresu zjawisk. Poza reklamami, serwisami informacyjnymi, czy sferą gier, nowoczesna technologia pozwala także na określenie reakcji człowieka w różnych kontekstach społecznych. Mobilne urządzenia typu eyetracker umożliwiają wysłanie osoby w dowolne miejsce, a następnie badanie reakcji jej gałek ocznych. Podobne urządzenia służą również do badania reakcji występujących na twarzy uczestnika. Inną możliwością jest badanie aktywności mózgu za pomocą elektrod. Wszystkie te formy badania mogą być stosowane równocześnie, co stanowi o ich wyjątkowości. Można przy tym integrować te zmienne, badać ich współwystępowanie, o czym między innymi opowiada dr Karolina Brylska. Badania integruje ze sobą system iMotions, wykorzystywany jedynie na kilku najlepszych uczelniach świata. To decyduje o tym, że badania w kompleksowy sposób mogą obrazować reakcje na określone bodźce. Poza tym w centrum znajduje się aparatura umożliwiająca badanie potliwości skóry, elektrokardiograf określający elektryczną czynność mięśnia sercowego oraz elektromiograf (aktywność mięśni).

Dr hab. Tomasz Gackowski, koordynator CAM UW, medioznawca, adiunkt w Katedrze Komunikacji Społecznej i Public Relations Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibiliologii UW, mówi o projekcie w ten sposób: „Głównym celem Centrum Analiz Medialnych jest pogłębienie badań na temat tego, jak człowiek zanurza się w przestrzeń grową, przestrzeń medialną. Media od wielu lat próbują przedłużać zmysły człowieka, my te zmysły i sposób reakcji na to jak człowiek jest zanurzony w przestrzeń medialną chcemy badać. Chodzi przede wszystkim o badania biometryczne”. Dziekan Wydziału – prof. dr hab. Janusz Adamowski natomiast w tego typu badaniach widzi szansę na komercjalizację badań. Zauważa, że infrastruktura, którą posiadają, pozwoli na sprostanie wymogom innowacyjności, a także szansę na współpracę z firmami, które interesuje to, dlaczego dany przekaz odbierany jest w określony sposób. Tego typu badania są konieczne dla zrozumienia wielu procesów wynikających z nowoczesnych sposobów komunikacji.

Centrum Analiz Medialnych jest najnowocześniejszym takim ośrodkiem w Europie Środkowo – Wschodniej, a dotacja jaka została przeznaczona na jego powstanie wynosiła ponad 2 mln złotych.

Źródła:

http://www.cam.uw.edu.pl/

http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/uniwersytt-warszawski-centrum-analiz-medialnych

http://niezalezna.pl/208239-prawie-co-drugi-polak-gra-w-gry-wideo

http://ccnews.pl/2017/11/20/analiza-biometryczna-pokaze-reakcje-klientow/

http://m.interia.pl/biznes/news,2544368

https://media2.pl/technologie/145697-Centrum-Analiz-Medialnych-bedzie-biometrycznie-badac-reakcje-graczy-i-odbiorcow.-Szansa-dla-biznesu.html

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C460205%2Cna-uw-powstalo-unikatowe-centrum-do-badan-odbiorcow-mediow.html

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2016-2017