Błędy popełniane przez początkujących przedsiębiorców

12.02.2019 2 minuty na przeczytanie artykułu
Akademia Bezpieczeństwa Ekonomiczno-Prawnego

Oczywistym jest, że nie mając doświadczenia w jakiejś dziedzinie, nie uda nam się od razu działać perfekcyjnie i osiągać samych sukcesów. Idealnym rozwiązaniem byłoby jednak uczyć się na błędach innych oraz ograniczyć swoje pomyłki i złe decyzje do minimum. Jak to zrobić? Jakie są najczęściej popełniane błędy wśród początkujących przedsiębiorców?

Pierwszym niewłaściwym podejściem jest zbyt optymistyczne planowanie założeń biznesu. Często zdarza się, że początkujący przedsiębiorcy są przekonani o tym, że ich pomysł jest idealny i niepowtarzalny. A co za tym idzie, że przyniesie im od razu milionowe zyski. Niestety, często pozostają głusi na rady osób bardziej doświadczonych w biznesie. Do tego konkurencyjny rynek szybko weryfikuje założenia przedsiębiorcy. Dlatego warto przed decyzją o rozpoczęciu działalności przygotować realistyczny biznes plan i analizy typu SWOT (mocne i słabe strony przedsięwzięcia, szanse i zagrożenia). Należy także spytać o opinię bardziej doświadczonych. Dzięki temu mamy możliwość uniknięcia ponoszenia często wysokich kosztów pomyłek i błędów. Młody przedsiębiorca powinien pamiętać, że nie zna się na wszystkich aspektach prawa, podatków itp. Czasami naprawdę lepiej zainwestować w opinię eksperta zewnętrznego (np. doradca podatkowy), ponieważ późniejsze koszty błędnych założeń w biznes planie będą zdecydowanie wyższe niż opłata za jego poradę bądź opinię.

Młodzi przedsiębiorcy niechętnie też zatrudniają pracowników. Wiąże się to z mocną wiarą w swoje umiejętności i kompetencje, a także kosztami związanymi z wynagrodzeniami tych osób. Niestety nie ma takich ludzi, którzy znają się na wszystkich tematach (od sprzedaży po marketing, a na księgowości kończąc). Jedna osoba nie jest w stanie wykonywać poprawnie obowiązków ze wszystkich tych dziedzin. A delegowanie obowiązków i odpowiedzialności za ich wykonanie na pracowników/ podwykonawców trzeba się nauczyć i nie przychodzi to łatwo.

Kolejnym wyzwaniem jest trzymanie się ustalonego planu działania i bycie konsekwentnym. Na początku działalności zawsze do załatwienia jest bardzo dużo spraw.  Łatwo jest więc przestać terminowo realizować wcześniejsze założenia. Warto jednak pamiętać, że chaotyczne działania zwykle negatywnie wpływają na jakość obsługi klienta. A to może spowodować odpływ potencjalnych nabywców, a także generowanie dodatkowych kosztów.

Kolejnym  błędnym założeniem jest brak planu awaryjnego, tzw. planu B.  Wbrew pozorom prowadzeniem własnej firmy jest ryzykownym przedsięwzięciem i czasem jedna błędna decyzja może spowodować utratę pieniędzy. Dlatego należałoby przeanalizować ewentualne „czarne scenariusze” i zastanowić się nad planem działania w przypadku ich realizacji.

Zdarza się, że przedsiębiorcy mają ambicje stworzenia produktu idealnego i poprawiają/ ulepszają go bez końca zamiast wprowadzić go na rynek i dać szansę na ocenienie go klientom. To co wydaje się idealnym przedsiębiorcy wcale nie musi być odebrane jako idealne przez klientów.

Kolejnym problemem, który może pojawić się na początku działalności są trudności z pozyskaniem nowych klientów. Zwykle przyczyną tego jest źle zdefiniowana grupa docelowa i brak poprawnie przygotowanej strategii oraz planu marketingowego. Może także zdarzyć się tak, że przedsiębiorca umie zachęcić nowych klientów do skorzystania z jego usług, ma natomiast problem z zachęceniem nabywców do powtórnego zakupu. Należy wtedy przyjrzeć się dokładnie procesowi obsługi klienta, bo zwykle właśnie tam nie wszystko działa poprawnie i powoduje zniechęcenie odbiorców. Jest to o tyle istotne, że pozyskanie nowego klienta kosztuje więcej niż utrzymanie obecnego. Poza tym niezadowolony klient będzie zniechęcał do korzystania z usług innych potencjalnie zainteresowanych.

Młode przedsiębiorstwa, które szybko się rozwijają i osiągają sukces, często borykają się także z problemem finansowania działalności. Właściciel nie może przegapić momentu w którym doinwestowanie jest konieczne, bo bez tego dalszy rozwój firmy będzie niemożliwy. Warto tutaj zorientować się w możliwościach dofinansowania działalności np. ze środków unijnych.

Sam pomysł na biznes nie gwarantuje jeszcze sukcesu. Przed założeniem działalności warto zbadać rynek, poszerzyć swoją wiedzę z zakresu tematyki biznesowej i najważniejsze – uczyć się na błędach innych, bo to najmniej kosztuje.

 

Anna Rogińska

Współfinansowane ze środków Fundacji PZU

Program dofinansowany ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich 2018