5 programów, które zwiększą Twoją produktywność

08.04.2019 2 minuty na przeczytanie artykułu

pixabay.com

Obecnie coraz więcej osób narzeka na brak czasu. Nadmiar obowiązków sprawia, że ciężko znaleźć chwilę na przyjemności, a masa rzeczy do zrobienia wpływa negatywnie na nasze samopoczucie. Ratunkiem mogą być programy komputerowe, które sprawią, że obszar naszego życia związany z pracą naukową będzie bardziej produktywny, a co za tym idzie pozwoli na zaoszczędzenie czasu. Poniżej prezentuję moją subiektywną listę narzędzi, które pomogły mi zwiększyć efektywność prac badawczych.

 

Pierwszy z nich to Wunderlist – lista zadań, która pozwala zarządzać rzeczami do zrobienia. Możemy je grupować oraz wyznaczać terminy ich realizacji. Co więcej, oprogramowanie jest wieloplatformowe – można z niego korzystać na komputerze, tablecie, smartphonie oraz smartwatchu, dzięki czemu zawsze otrzymamy powiadomienie o zbliżających się terminach.

Drugim jest menedżer bibliografii –Mendeley. Umożliwia on łatwe i proste dodawanie cytatów do tworzonych w edytorze tekstowym publikacji. W dodatku jest swojego rodzaju prywatną biblioteką cyfrową i bazą danych zawierającą wszystkie pozycje z jakimi zapoznaliśmy się podczas naszej kariery naukowej. Program na podstawie utworzonych przypisów sam wygeneruje stosowną bibliografię, a użyty w tekście styl cytowań możemy zmienić za pomocą jednego kliknięcia.

Kolejny program to Evernote, który jest niczym drugi umysł. Pełni on funkcję notatnika, przechwytując i gromadząc potrzebne informacje, a także znajdując je kiedy są naprawdę potrzebne. Evernote umożliwia również organizowanie notatek – każdy projekt lub temat mogą znaleźć się w osobnej zakładce, dzięki czemu zarządzanie nimi staje się dużo łatwiejsze.

Na liście nie mogła zabraknąć wirtualnego dysku – Dropboxa. Umożliwia on przechowywanie kopii zapasowych w chmurze oraz daje możliwość udostępnienia plików pomiędzy różnymi komputerami. Kiedy pracujemy nad danym zagadnieniem z innymi autorami warto również stworzyć subfolder, który może być udostępniany całej grupie badawczej, dzięki czemu wszyscy będą mieli dostęp do potrzebnych plików.

Ostatni program służy do zarządzania pracami zespołu. Trello jest niezwykle przejrzystym oprogramowaniem, które umożliwia dodawanie listy zadań na specjalnych ,,kartkach”, komentowanie wyników pracy, przypisywanie zadań, czy też załączanie potrzebnych plików. Dzięki niemu praca zespołu staje się łatwiejsza, a na wirtualnej tablicy można zobaczyć postępy w realizacji projektu.

Oczywiście istnieje wiele innych programów, które mogą usprawnić pracę naukową. Wybierając oprogramowanie bierz pod uwagę opinie innych użytkowników, ale nie sugeruj się nimi za bardzo, ponieważ mogli mieć oni inne preferencje i potrzeby niż ty. Staraj się wybierać programy proste, bo często nie potrzebujemy wielu dodatkowych funkcji, które tylko utrudniają obsługę oprogramowania. Warto również zapytać o radę kolegów. Być może wcześniej zmierzyli się z podobnym problemem i wiedzą już za pomocą jakich narzędzi można go rozwiązać. Wybieraj również programy, które mają opcje synchronizacji danych i wykonywania kopii zapasowych. Dzięki temu będziesz mógł swobodnie pracować na wielu różnych urządzeniach, a efekty twojej pracy zawsze będą bezpieczne.

Publikacja finansowana w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „DIALOG” na lata 2018-2019